Zeker twee derde van de Nederlanders kiest voor een occasion, zo blijkt uit onderzoek door Leaseplan Nederland. De oriëntatie op deze tweedehands auto gebeurt steeds meer online. Dit is duidelijk leeftijdgebonden: vooral jongeren geven aan online aan de zoektocht te beginnen.

Boven de 40 jaar bezoeken consumenten liever een showroom. Vooral mannen zijn bereid om ver te reizen om een occasion te bekijken, zeker als het gaat om een relatief duurdere occasion.
Bij online oriëntatie is de site Marktplaats favoriet, op de voet gevolgd door AutoScout24, AutoTrack.nl en Auto Trader. Sites van leasemaatschappijen zijn niet de eerste plaats waar consumenten hun tweedehands auto zoeken: slechts 5 procent van de automobilisten nemen deze mee in het oriëntatieproces.

Als aanleiding om op zoek te gaan naar een andere auto, noemen de respondenten uit het onderzoek vaak dat de huidige auto te oud (50%) of kapot (28%) is, maar ook dat de onderhoudskosten te hoog zijn (35%) of dat de gebruikskosten te hoog zijn geworden (24%).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 december 2025
Car Service Partner groeit met vier bedrijven
5 december 2025
SWOV: Impopulaire maatregelen nodig voor vergroten verkeersveiligheid
5 december 2025
RAI Automotive Industry NL luidt de noodklok
5 december 2025
Vijftig elektrische Mini’s voor Profile
5 december 2025
Texa lanceert E-Diag Charger
4 december 2025
Omzet Autodoc stijgt met 17,0 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties