Opel en Renault rukken op

In maart noteerden de Nederlandse autodealers samen 36.789 nieuwe auto’s tegenover 29.626 stuks in dezelfde maand in 2016 – een toename van 24,2 procent. Daarmee is maart 2017 de beste derde maand van het jaar sinds maart 2012.

Dat blijkt uit cijfers van VWE, voor Aftersales Magazine bewerkt door kennisbureau Aumacon. Het eerste kwartaal komt uit op 119.927 registraties, 22 procent meer dan de 98.626 stuks in het eerste kwartaal van 2016. Opel wist in maart de meeste nieuwe auto’s te verkopen, de Renault Clio was in maart – net als in het gehele eerste kwartaal trouwens – het meest gewilde model.

Open en Renault rukken op

Over het gehele eerste kwartaal is Volkswagen (met een marktaandeel van maar 10,5 procent) nog steeds de nummer één van Nederland. De nummers twee (Opel) en drie (Renault) rukken echter op. Andere merken die het dit jaar weer wat beter doen zijn Alfa Romeo, Jaguar en Volvo. Weliswaar geen kandidaten voor de nummer-één-positie, maar dankzij nieuwe modellen wel in staat tot flinke stappen voorwaarts. Juist aan nieuwe modellen ontbreekt het de weinige verliezers van dit moment. Dacia, Jeep en Subaru staan alle drie op meer dan tien procent terugval.

B2C occasions daalt

De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerste drie maanden van het jaar 283.652 occasions aan eindgebruikers. In 2016 waren dat in dezelfde periode 287.734 stuks, waarmee de cumulatieve afname uitkomt op 1,4 procent. Populairste model is evenals vorig jaar de Volkswagen Polo, gevolgd door de VW Golf en Opel Corsa. Geïnteresseerd in meer cijfers en analyse? Het volledige artikel staat in de nieuwe editie van Aftersales Magazine.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen