Oude, kleine occasions in trek

Oude, kleine occasions van 13 tot 20 jaar oud zijn zeer in trek bij consumenten. In 2011 verkochten autobedrijven aan consumenten 26.527 auto’s uit het A-segment in de leeftijd van 13 tot 20 jaar oud. In 2014 waren dit er al 42.535, een stijging van maar liefst 60 procent. Dat heeft VWE onderzocht.

In het eerste kwartaal van 2015 zijn 13 procent meer van deze occasions verkocht dan een jaar eerder. Ook de verkopen tussen particulieren onderling nemen sterk toe; met 46 procent tussen 2011 en 2014. Er worden niet alleen meer kleine occasions verkocht, ook worden ze sneller verkocht. Occasions uit het A-segment van 13 tot 20 jaar oud stonden in 2012 gemiddeld nog 63 dagen te koop. Dat is nu gedaald naar 50 dagen, een kwart minder. Over de hele markt bekeken is de gemiddelde statijd van occasions 75 dagen. A-segmenters van 19 jaar oud worden gemiddeld zelfs binnen 42 dagen verkocht. Enkele jaren geleden duurde dat nog 70 dagen.

De stijging van de verkopen en afname van de statijd komt vooral doordat er meer vraag is naar goedkope auto’s. De auto’s zijn goedkoop om te rijden vanwege het lage gewicht; hierdoor zijn de wegenbelasting en het verbruik laag. Ook onderhouds- en reparatiekosten zijn voor deze kleine auto’s te overzien en de grootste afschrijving is achter rug.

De stijging van de verkopen en afname van de statijd komt vooral doordat er meer vraag is naar goedkope auto’s. De auto’s zijn goedkoop om te rijden vanwege het lage gewicht; hierdoor zijn de wegenbelasting en het verbruik laag. Ook onderhouds- en reparatiekosten zijn voor deze kleine auto’s te overzien en de grootste afschrijving is achter rug.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.