Pinto-effect bedreigt schadebranche

Minder werk, lagere tarieven en stuurders die zoekende zijn: het is behoorlijk onrustig in de autoschadebranche. Die onrust kan nog wel even aanhouden, denkt men in de directiekantoren van diverse grote schadeketens.

De geruchtenmachine draait op volle toeren. In het eerste kwartaal zou het aantal autoschades stevig zijn gedaald. Tel daar de prijsdruk en het nieuwe sturingsbeleid van een aantal grote opdrachtgevers bij op, en je hebt de poppen aan het dansen. Er zijn schadeherstellers die een omzetdaling van meer dan een kwart voor de kiezen hebben gekregen.

Verschillende grote partijen zien een duidelijke krimp van de markt. Peter Lammerts van schadeketen ASN rapporteert voor het eerste kwartaal van 2011 weliswaar een stijging van het aantal doorgangen, maar de omzet in zijn keten daalde met 6,5 procent. Johan van Klinken van Care Schadeservice ziet in de branche voor het eerste kwartaal een daling van volume (“Er zijn 9,4 procent minder Audatex-calculaties gemaakt”) en omzet.

De grootste schadestuurders van Nederland draaiden de duimschroeven de afgelopen twee jaar aan. Schadegarant vroeg een laagste-tarief-garantie in de vorm van een accountantsverklaring, Achmea en Topherstel besloten de bulk van hun werk naar enkele schadeketens te sturen, met de nodige korting-voor-volume-afspraken. Volgens een bekende schadehersteller is het uurtarief in sommige gevallen gedaald tot 55 euro.

Harry Bekkers, sinds begin dit jaar voorzitter van Focwa Individueel Opererend Schadeherstelbedrijf, maakt zich met zijn medebestuursleden zorgen over de prijsdruk. Zeker, hij begrijpt dat deze niet zomaar kan worden weggepoetst, maar vindt wel dat sommige opdrachtgevers zich te eenzijdig op prijs richten.

De lage tarieven zetten zoveel druk op schadeherstellers dat deze soms slecht werk afleveren, zeggen meerdere schadeherstellers.

Tabel: Ontwikkeling aantal schadecalculaties

  2011 2010 2009
januari 59.233 60.451 58.349
februari 53.075 60.622 57.145
maart 59.996 68860 60.494
kwartaal 1 172.304 189.933 175.988

Bron: Amice, ABZ/Audatex

Lees het volledige artikel in magazine nummer vijf, op pagina 36 tot en met 41. Ontvangt u ons magazine nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *