Pon derde van Europa, Louwman klimt naar 13

De in Oostenrijk gezetelde Porsche Holding blijft met afstand de grootste autoverkoper van Europa. Nederland is met vijf autogroepen vertegenwoordigd in de Europese top honderd. Dit blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek, dat uitgevoerd is door het Frans/Duitse bureau Autobiz, in samenwerking met het Nederlandse adviesbureau Dealersupportnet uit Leiden.

De import en retail van auto’s komt in heel Europa steeds meer in handen van grote handelshuizen. Vorig jaar zagen de honderd grootste autobedrijven in Europa hun gezamenlijke marktaandeel klimmen naar 24,6 procent van de Europese markt, in 2007 was dat nog 21,9 procent. Gemiddeld genomen doen de mega-autogroepen zaken met zes verschillende autofabrikanten, hebben 4.900 medewerkers en zeventig verschillende verkooppunten in 2,6 landen.

De veruit grootste autogroep van Europa, de in twintig landen actief zijnde Porsche Holding, behaalde vorig jaar een totaalomzet van bijna 12,8 miljard euro. Porsche Holding heeft verkoopverbintenissen met dertien autofabrikanten, waarvoor in totaal dertig verschillende automerken verkocht worden.

De Nederlandse dealergroep PGA Nederland behoort eveneens tot deze groep. PGA Nederland stond in 2010 in de Nederlandse DSN Dealerholding top vijftig op de derde plaats door de verkoop van 14.300 nieuwe auto’s. De beursgenoteerde Stern Groep (26.300 auto’s in 2010) voert al jaren de Nederlandse lijst aan.

De Nederlandse Pon Groep klom in Europa weer een plaats en staat nu dankzij een verkoopaantal van 128.000 stuks op plaats drie. In Nederland is Pon met een gezamenlijk marktaandeel (vijf merken) van 22 procent veruit de grootste auto-importeur, als dealer staat de Dealer Groep Pon op de tweede plaats in de DSN Dealerholding top vijftig. Pon is op bescheiden schaal ook actief in Polen.

De Louwman Groep klom in Europa (van plaats 19 in 2009) naar plaats dertien. Men dankt deze positie met name aan de dominante import- en dealerpositie voor Toyota, Lexus en Suzuki in Nederland. Daarnaast heeft Louwman bescheiden activiteiten in Tsjechië en Zweden.

In de lagere regionen van de EU top honderd komen we nog drie Nederlandse auto-ondernemingen tegen: Stern (plaats 33), Autobinck (51) en – nieuw in de EU top honderd: Koops Furness (plaats 79). Van de buitenlandse autogroepen is naast de Porsche Holding ook het Belgische Alcopa (plaats twintig) actief in Nederland.

Bekijk hier een tabel met de Top 25 van de Europese dealer- en importholdings met het verkoopoverzicht van nieuwe personen- en bestelauto’s >>

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *