Positieve trends in Bovag RAI Aftersalesmonitor

De beide brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag hebben de jaarcijfers 2015 van hun gezamenlijke Aftersalesmonitor gepubliceerd. De aftersalesomzet die na een jarenlange daling in 2014 stabiliseerde, nam in 2015 weer licht toe.

De Aftersalesmonitor geeft een betrouwbaar beeld van de omzettrend en de marktverhoudingen, zonder overigens de hele markt te dekken. Daarom kan worden aangenomen dat de werkelijke marktgrootte (geschat op ruim 4,1miljard euro) een aantal procenten groter is dan de hier gepresenteerde cijfers. Maar de onderliggende trends staan niet ter discussie. Zo is het wagenpark in 2015 weer iets ouder geworden (9,5 jaar).

De marktaandelen van de diverse branchesegmenten – dealers, universele garages, fastfitters – bleven vrijwel gelijk, maar ieder segment zag de omzet wel toenemen. Hoewel opgemerkt dat de gezamenlijke merkdealers voor het eerste het gemiddeld uitgegeven bedrag (451 euro) per auto per jaar lager hebben zien uitkomen dan het bedrag werd uitgegeven bij het universele autobedrijf (462 euro).

Gemiddelde jaarlijkse besteding per auto (euro)

  2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015
dealer 578 603 568 464 487 429 451
universeel 453 510 535 464 446 408 462
fastfitter 276 282 276 249 228 232 244
overige 423 466 442 292 289 258 273

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1793 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.