Prijzenslag in aftermarket op komst

Het Leidse consultantsbureau Aumacon heeft becijferd dat het aantal auto’s in Nederland al op kort termijn zal gaan dalen. Tegelijkertijd neemt het gebruik per auto gaandeweg af. Op wat langere termijn zal daardoor ook de reparatie- en onderhoudsmarkt en daarmee ook het aantal autowerkplaatsen in Nederland onder sterke druk komen te staan. Een prijzenslag zal het gevolg zijn.

Directeur Clem Dickmann: "Wij verwachten dat de huidige marktomvang voor auto-onderhoud en -reparatie van thans zo’n 7,7 miljard euro per jaar rond de jaren 2020 tot 2025 met handenvol procenten achteruit zal zijn gegaan en dat van de huidige acht duizend werkplaatsen in Nederland een significant aantal zal zijn afgevallen."

Volgens Aumacon bestaat allereerst de aanwas van nieuwe auto’s nu hoofdzakelijk uit kleine, onderhoudsarme auto’s, die in de meeste gevallen pas over vier jaar weer voor een eerste APK in een werkplaats verschijnen. De almaar toenemende productkwaliteit en de daarmee samenhangende verlenging van de garantietermijnen en onderhoudsintervallen komt daar nog bij. Het is duidelijk dat voor de langere termijn, ondanks de toegenomen complexiteit van de autotechniek, de onderhoud- en reparatieconsumptie per voertuig af zal nemen.

Er zijn meer ontwikkelingen die de aftermarket parten gaan spelen. Bijvoorbeeld de veranderende samenstelling van het Nederlandse bevolking. Dickmann: "In de aankomende jaren zal de beroepsbevolking in ons land al gaan dalen. Daarmee zal ook het zakelijk wagenpark afnemen en juist die auto’s zorgen voor een goede vulling van de werkplaatsen van merkdealers en schadebedrijven." Op wat langere termijn – zo omstreeks 2035 – gaat zelfs de totale bevolking in omvang afnemen, zo blijkt uit demografische voorspellingen. "Ondertussen verandert de attitude van de autogebruiker. Op de eerste plaats neemt autogebruik per auto langzaam af. Een gemiddelde auto rijdt nu nog maar een kleine 13.700 km. per jaar. Daarnaast is er een verandering te constateren ten opzichte van het autobezit. Met name jongeren zien steeds vaker af van de aanschaf van een auto en kiezen voor alternatieve vervoersvormen dan wel autohuur."

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *