Als gevolg van een grootscheepse reorganisatie in Europa gaat bij Honda onder meer de Benelux-organisatie op de schop. Een van de gevolgen is dat de fabrikant in de loop van 2016 een privé-importeur wil aanstellen voor de Nederlandse automarkt.

Welke partij dat wordt is nog onduidelijk, maar de gedachte op zich stemt voorzitter Ad Maarschalk van de Nederlandse dealerorganisatie positief. “Een private importeur is toch meer dedicated met zijn merk bezig. De dealers zijn hier wel blij mee.”

Het bestuur van de dealervereniging in Nederland is vorige week bijeengeweest voor een toelichting door president Paul Tomanek van Honda Benelux. Het Japanse merk gaat in Europa terug van tien naar vijf fabrieksvestigingen, die ieder een groter aantal landen onder hun hoede krijgen. Het Benelux-kantoor in Zellik (nabij Brussel) gaat eind 2016 dicht. De Belgische markt zal vanaf dan worden aangestuurd vanuit Frankrijk.

De personele gevolgen zijn nog niet exact in kaart gebracht, maar lijken aanzienlijk. Drie jaar geleden herstructureerde Honda zijn activiteiten in België en Nederland. Het kantoor in Schiphol-Rijk ging toen over naar Brussel, waardoor de vestiging van Honda in Zellik er destijds een aantal activiteiten bij kreeg. Dat groeiperspectief wordt nu onverwacht doorkruist. De Honda-activiteiten in Aalst en de Antwerpse haven (importlocatie) vallen buiten de aangekondigde reorganisatie.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 november 2025
IVA-studenten bezoeken China
7 november 2025
Minder omzet, meer winst Nexen
7 november 2025
Sales versus aftersales
6 november 2025
Auto Prof 2026 groter dan in 2025
6 november 2025
AutoScout24: Prijs occasion stijgt weer
6 november 2025
Genomineerd voor de sloop?
Meest bekeken berichten
Recente reacties