Niet wachten op de trends die zich wellicht aandienen, maar zelf initiatieven blijven nemen. Het is zaak de regie in eigen hand te houden. Dat is één van de conclusies uit het 70 pagina’s dikke rapport Automotive 2014-2025 van Rabobank International.

Een rapport dat de Europese automobielindustrie en de Nederlandse autobranche en dan vooral merkdealers goed zouden moeten lezen. Een ander advies dat de bank, bij monde van Hans Groenhuijsen, senior industry analyst bij Rabobank International, geeft, is het loslaten van de uniforme en veel te strakke standaarden die nu door de marketeers van de autofabrikanten en hun importeurs worden opgelegd. “De regionaal actieve dealers en dealergroepen zouden veel meer vrijheid moeten krijgen om hun klanten te benaderen. Natuurlijk moeten merkwaarden worden gekoesterd, maar dat is iets anders dan de uniforme panden op A-locaties”, stelt Groenhuijsen.

Afhankelijkheid

Een rode draad in het rapport is de wederzijdse afhankelijkheid van merk en dealer. Die echter ook een haat-liefde verhouding heeft opgeleverd. De marketeers uit de automobielindustrie hebben de afgelopen veertig jaar het ondernemerschap naar het tweede plan verwezen. “In dit dynamische tijdperk is juist het ondernemerschap cruciaal. Daar liggen ook de kansen om samen sterker te worden, fabrikant, importeur en dealer.”

Winnaar

In turbulente tijden is de roep om duidelijke en eenvoudig te realiseren oplossingen groot. Groenhuijsen: “Een makkelijke weg om bij het huidige economische klimaat, en de nieuwe werkelijkheid als het om het consumeren gaat, te groeien is er natuurlijk niet. Het zoeken naar die ene oplossing frustreert managers en leidt af van die zaken die moeten worden aangepakt om een onderneming – in dit geval het dealerbedrijf – voor de lange termijn gezond te maken en te houden. Er wordt te veel in het defensief gedacht. Terwijl de kansen juist liggen in vernieuwing. Ons rapport, beter gezegd onze visie, kijkt naar de kansen. Het is geen doemscenario, maar een aanzet tot verandering. Let wel, niet een beetje aanpassen van het bestaande, maar echt vernieuwen. Een andere inrichting van de processen in autoland waardoor er nieuwe kansen ontstaan. Uiteraard zal dat niet voor iedereen gelden, want de concurrentie is groot en niet iedereen kan een winnaar zijn.”

Het volledige rapport is hier te lezen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06