RDW akkoord met update software diesels

De RDW stemt in met de meest recente software-updates die Suzuki en Jeep suggereren voor de modellen Vitara c.q. Jeep Grand Cherokee. De positieve beoordeling betekent dat de updates kunnen worden doorgevoerd.

De Vitara (Euro6b) en Jeep Grand Cherokee (Euro 5a) hadden tijdens reële rijomstandigheden onverklaarbare en onacceptabel hoge emissies. Om dit te verhelpen, hebben de fabrikanten oplossingen aan RDW voorgesteld. Vervolgens moesten de fabrikanten in de praktijk aantonen dat de voorgestelde oplossingen afdoende zijn. RDW heeft deze oplossingen positief beoordeeld: ze kunnen worden toegepast. Wel houdt de instantie toezicht op de correcte uitvoering van de afgesproken software-updates en op de recalls door de fabrikanten.

Emissiegedrag

De kwestie heeft haar oorsprong in 2015. Toen gaf Volkswagen toe verboden software te gebruiken om emissiegedrag te beïnvloeden. Daarop startte RDW een onderzoek naar dertig voertuigen waarvoor de rijksdienst een emissiegoedkeuring had afgegeven. Gekeken werd naar afwijkend emissiegedrag en onacceptabel hoge emissies tijdens reële rijomstandigheden.

Het bleek dat zestien automerken afwijkend emissiegedrag vertoonden, reden om naar deze voertuigen aanvullend onderzoek te doen. Bij veertien voertuigen maakten de fabrikanten aannemelijk dat de verminderde werking van het emissiebestrijdingssysteem geoorloofd is ter bescherming van de motor. De fabrikanten van de overige twee voertuigen konden dit niet aannemelijk maken. Daarom zijn deze verder beoordeeld.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *