Reageer altijd op informatieverzoek Belastingdienst

Autobedrijven die auto’s hebben geïmporteerd en de BPM-aangifte hebben gedaan middels een taxatierapport, hebben de afgelopen dagen post gekregen van de Belastingdienst. In die brieven worden ze verzocht om zaken te sturen als reparatienota’s, inkoopverklaringen, verkoopfacturen en urenverantwoordingen voor reparaties die in het taxatierapport worden genoemd.

“Dit informatieverzoek heeft mogelijk te maken met de omkering en verzwaring van de bewijslast”, zegt mr. Sacha Bothof van Euro Auto Logic. “Als de Belastingdienst de aangifte wil betwisten, zal ze zelf moeten aantonen dat het bewijs eventueel niet zou kloppen.” De Belastingdienst vergaart de hiervoor benodigde informatie bij het autobedrijf zelf. Als het autobedrijf niet op dit verzoek reageert, brengt het de belastinginspecteur in bewijsnood. In dat geval wordt de bewijslast omgekeerd en verzwaard en heeft een procedure van bezwaar of beroep minder kans van slagen. “Het is dus noodzakelijk om te reageren op dergelijke verzoeken van de Belastingdienst”, zegt Bothof.

Taxatierapport

Wie in Nederland een auto importeert, heeft voor de BPM-aangifte de keuze uit drie manieren om de waarde van het voertuig en daarmee de hoogte van de BPM te bepalen: de forfaitaire tabel, een koerslijst of een taxatierapport. Deze drie methoden worden alle drie nadrukkelijk door de Belastingdienst toegestaan. “Sinds 2011 zien we dat het aantal BPM-aangiften met taxatierapport sterk is gestegen”, vertelt mr. Sacha Bothof. De indruk bestaat dat de Belastingdienst bij veel BPM-aangiftes die met taxatierapport zijn gedaan, een contrataxatie wil uitvoeren en een naheffing wil opleggen. “Voor die naheffing heeft de Belastingdienst de extra informatie nodig rond het voertuig”, aldus Bothof.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *