Het voorgestelde plan om de brandstof duurder te maken en bpm te verdubbelen werkt averechts. Hierdoor moeten miljoenen werkenden meer gaan betalen voor het woon-werkverkeer en veroudert het wagenpark nog verder. Dit rijdt juist de beoogde duurzaamheid in de wielen.
Dat betoogt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), die meer heil verwacht van de invoering van een systeem voor variabele bijtelling, waarbij de bijtelling niet wordt berekend op basis van het voertuig, maar op basis van het aantal gereden privékilometers.
Auto fors duurder
De VZR betoog dat door een verdubbeling van de bpm zelfs de compacte auto’s fors duurder worden. Dit zorgt ervoor, aldus de VZR, dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden. Het werkt ook de import van gebruikte auto’s in de hand. VZR-Voorzitten Jan van Delft: “Nederland is op het gebied van BPM uniek in Europa, maar Nederland is geen eiland. Hoe hoger de BPM, hoe groter het internationale handelsverkeer van auto’s. Dit gaat dus niet werken. De BPM voor elektrische voertuigen moet juist omlaag om zoveel mogelijk van deze auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen.”
Oneerlijk
Het plan om brandstoffen bij te mengen met biobrandstof maakt een liter brandstof tot wel 10 cent duurder. Dit is de VZR een doorn in het oog, gezien veel zakelijke kilometers met de eigen auto worden gereden. Dit komt nog bovenop het feit dat de onbelaste reiskostenvergoeding van 21 cent per kilometer in de ogen van de VZR al tekortschiet. Jan van Delft: “De keuze in mobiliteit moet vrij zijn en mag de gemiddelde Nederlander niet beperken door het ondoordacht en daarmee onverstandig duur te maken. Volgens VZR-onderzoek is de auto voor ruim 70 procent van de werkenden een noodzaak om werkzaamheden uit te voeren. Met deze lastenverhogende maatregelen worden modaal verdienende hardwerkende gezinnen het hardst geraakt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn”.
Variabele bijtelling
Als alternatief voor de kabinetsplannen noemt VZR de variabele bijtelling. Het volledig overstappen naar een variabele bijtelling geeft een besparing van 1,2 miljard privékilometers met de auto van de zaak en tevens een potentiële bruto CO2-winst van bijna 200 miljoen kilogram. De inkomsten uit bijtelling gaan in dit scenario met 142 miljoen euro omhoog, zo betoogt de VZR.