Rechter: geen staking bij VDL Nedcar

Omdat volgens de rechter de kans groot is dat VDL Nedcar door een staking BMW verliest als klant – en daarmee in zijn voortbestaan wordt bedreigd – heeft hij woensdag in kort geding een streep gehaald door de geplande tweedaagse actie (donderdag, vrijdag) bij de autoproducent.

De uitspraak betekent dat het personeel deze week gewoon moet doorwerken. Een stakingsverbod behoort tot de zeldzaamheden in Nederland. Volgens de VDL-top wordt de fabriek in Born zwaar geraakt door de stakingen die sinds de zomer plaatsvinden. Vakbonden en werkgevers kunnen het maar niet eens worden over een nieuwe cao voor de metaalsector. Bij de autofabriek is in de tweede helft van 2018 gedurende negen dagen het werk neergelegd. Opdrachtgever BMW liet direct weten ‘not amused’ te zijn en schermde met gedeeltelijke verplaatsing van opdrachten. Wanneer de band opnieuw komt stil te staan, is volgens de rechter het risico van een algehele contractopzegging groot. Zó groot zelfs, dat hij de staking verbiedt.

BMW

Nedcar stond jaren geleden aan de rand van de afgrond, maar wist onder regie van nieuwe eigenaar VDL de weg omhoog te vinden. De onderneming is sterk afhankelijk van BMW/Mini en hoopt binnenkort nieuwe bouworders voor de periode vanaf 2022 en 2023 in de wacht te slepen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †