Renault introduceert in het eerste kwartaal van 2015 de mogelijkheid om apps te plaatsen in het R-Link infotainmentsysteem dat in steeds meer modellen van de Franse autofabrikant wordt geïnstalleerd.

Het nu nog ‘gesloten’ systeem wordt dan een semi-open systeem, want Renault bepaalt (nog) wie er wel en wie niet een app mag plaatsen. Dat zegt Pascal Le Merle, marketing- en salesmanager bij Renault in Parijs en verantwoordelijk voor de telematicaservices. In eerste instantie zal R-Link worden opengesteld voor verzekeraars die met de berijder een relatie hebben en waarbij de berijder aangeeft welke voertuigdata – vooral ten aanzien van het rijgedrag – via de server van Renault naar de verzekeraar gaat.

Pay how you drive

Op basis van deze informatie kan de betreffende verzekeraar de verzekeringspremie aanpassen. Deze flexibele premieberekening wordt ook wel pay as you drive of pay how you drive genoemd. Er zijn ook verzekeraars die beide formules aanbieden. Omdat het nog onduidelijk is hoe Europese regelgeving zich zal gaan ontwikkelen, houdt Renault nog wel een slag om de arm over het eigendomsvraagstuk van de datastromen.

Le Merle stelt dat er dit jaar bijna 200.000 Renault-modellen in Europa met R-Link infotainment zullen zijn uitgerust. “Over vijf jaar zullen dat er minimaal 2,5 miljoen zijn”, aldus Le Merle. Dan gaat telematica een belangrijke rol spelen in de communicatie tussen merk en berijder en de netwerken die bereid zijn om met Renault samen te werken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 juli 2025
Soeterwold Automotive naar Menno Broers
4 juli 2025
An Dams bestuurder Profile International
4 juli 2025
Het verlangen naar duidelijkheid
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
Meest bekeken berichten
Recente reacties