Renault introduceert in het eerste kwartaal van 2015 de mogelijkheid om apps te plaatsen in het R-Link infotainmentsysteem dat in steeds meer modellen van de Franse autofabrikant wordt geïnstalleerd.

Het nu nog ‘gesloten’ systeem wordt dan een semi-open systeem, want Renault bepaalt (nog) wie er wel en wie niet een app mag plaatsen. Dat zegt Pascal Le Merle, marketing- en salesmanager bij Renault in Parijs en verantwoordelijk voor de telematicaservices. In eerste instantie zal R-Link worden opengesteld voor verzekeraars die met de berijder een relatie hebben en waarbij de berijder aangeeft welke voertuigdata – vooral ten aanzien van het rijgedrag – via de server van Renault naar de verzekeraar gaat.

Pay how you drive

Op basis van deze informatie kan de betreffende verzekeraar de verzekeringspremie aanpassen. Deze flexibele premieberekening wordt ook wel pay as you drive of pay how you drive genoemd. Er zijn ook verzekeraars die beide formules aanbieden. Omdat het nog onduidelijk is hoe Europese regelgeving zich zal gaan ontwikkelen, houdt Renault nog wel een slag om de arm over het eigendomsvraagstuk van de datastromen.

Le Merle stelt dat er dit jaar bijna 200.000 Renault-modellen in Europa met R-Link infotainment zullen zijn uitgerust. “Over vijf jaar zullen dat er minimaal 2,5 miljoen zijn”, aldus Le Merle. Dan gaat telematica een belangrijke rol spelen in de communicatie tussen merk en berijder en de netwerken die bereid zijn om met Renault samen te werken.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
11 juli 2025
20 procent meer auto’s gestolen
11 juli 2025
Duurzaamheid: voorkomen beter dan genezen
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
Meest bekeken berichten
Recente reacties