Rijveilige profieldiepte wordt genegeerd

Auto-eigenaren worden steeds lakser als het om het tijdig omwisselen van winterbanden voor zomerbanden gaat. Verder wordt de minimum profieldiepte steeds meer ‘opgerekt’. Zeker nu de regenbuien over Europa trekken ontstaan gevaarlijk verkeersomstandigheden, stelt Delticom. De online banden- en onderdelenverkoper (bijna 420 miljoen euro omzet in 2010, 218 webshops in 39 landen) hield een onderzoek onder 5.000 autobezitters in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië.

Enerzijds luiheid, anderzijds tijd- en kostenbesparing, maar ook onbekendheid met de veiligheidsrisico’s, leiden er toe dat autoconsumenten steeds langer doorrijden met winterbanden. Winterbanden hebben bij de huidige temperaturen een langere remweg en daarnaast slijten ze sneller, stelt Delticom in haar Bandenreport 2011. De Europese wegen worden steeds meer bereden door onveilige auto’s.

Een andere constatering uit het onderzoek is, dat consumenten de afgelopen jaren sowieso langer door blijven rijden met hun banden. In Duitsland, dat toch altijd als een bandenbewust land wordt verondersteld, blijkt dat 88 procent van de autobezitters pas bij een geconstateerde bandenschade (waarbij 83 procent naar voren komt bij de APK, bij onze Oosterburen TüV-keuring) hun banden gaan vervangen. De profieldiepte heeft dan vaak het wettelijk minimum al overschreden. In Groot-Brittannië rijdt 62 procent met onveilige (lees beschadigde) banden, waarbij 42 procent zelfs toegeeft pas nieuwe banden te kopen als de profieldiepte onder het wettelijke minimum van 1,6 millimeter is gekomen. In Frankrijk liggen die cijfers op respectievelijk 35 en zestig procent. In Italië en Spanje rijden respectievelijk 18 en veertig procent van de autoberijders met beschadigde banden, maar opvallend genoeg beslissen autobezitters in deze landen (respectievelijk 44 en 71 procent) al bij een profieldiepte van net onder de vier milimeter voor een setje van twee of vier nieuwe banden.

Delticom breekt een lans voor het vaker controleren van de profieldiepte. De online bandenverkoper steekt het commerciële belang niet onder stoelen of banken, maar benadrukt dat de cijfers simpelweg aantonen dat consumenten zich in groten getale niet realiseren dat hun vier contactpunten, tussen auto en wegdek, er zeer slecht voor staan.

De verkoop van banden in de vroege winterperiode van 2010 heeft een nieuw record gehaald van alleen al in november meer dan 1,36 miljoen banden.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1705 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *