Sator-LKQ koopt Heijl en Schaftenaar

Sator Holding heeft met de aandeelhouders van de automaterialengrossiers P. Heijl Automaterialen en Schaftenaar overeenstemming bereikt over de overname van beide bedrijven. Sator-directeur Adriaan Roggeveen: “Ik ben er trots op dat deze mooie bedrijven onderdeel van ons netwerk worden. Ze stonden bij onze strategie van voorwaartse integratie vanaf het begin al op ons verlanglijstje.”

Met de acquisitie van Heijl en Schaftenaar – beide eveneens lid van Vrooam, het samenwerkingsverband van onafhankelijke Nederlandse automaterialengrossiers – groeit het grossiersnetwerk van Sator naar zeventig vestigingen die in het afgelopen jaar een cumulatieve omzet naar auto- en garagebedrijven, van 243 miljoen euro omzet realiseerden. Roggeveen: “Daarmee zitten we op een gemiddelde omvang van bijna 3,5 miljoen per vestiging. Dat is, zeker vergeleken met andere spelers in de markt, een fraai gemiddelde, maar naar onze overtuiging nog niet voldoende. De minimum omvang van vestiging moet volgens ons zeker 4 miljoen bedragen. In de komende jaren zal deze ondergrens zelfs opschuiven naar 5 miljoen per vestiging. Alleen dan is zo’n vestiging in staat de klanten voor 95 procent uit eigen voorraad te leveren en de daarbij behorende logistieke en andere services te bieden.”
Dat verhoogde serviceniveau ligt ook ten grondslag aan de door Sator ingeslagen weg van voorwaartse integratie. “Het autobedrijf stelt terecht steeds hogere eisen aan haar leverancier. Daarbij kom je als grossier niet meer weg met de mededeling dat je iets zult bestellen. Je moet het gewoon in huis hebben en uiterst snel bij de klant afleveren. Daarmee leveren we dan een belangrijke bijdrage aan de efficiency in de werkplaats. Zonder die toegevoegde waarde is de rol van de groothandel overbodig. Omdat op landelijke schaal te realiseren, moeten we wellicht nog een aantal grossiers overnemen om vervolgens een aantal vestigingen samen te voegen tot potente spelers in hun regio tot de hiervoor al genoemde schaalgrootte van vijf miljoen omzet”, legt Roggeveen uit.

Heijl Automaterialen

Heijl Automaterialen – vijftig medewerkers – is een sterke speler in noord-oost Brabant waar het bedrijf met vijf vestigingen in Den Bosch, Beek en Donk, Schijndel, Uden en Oss is vertegenwoordigd. De groei die het bedrijf doormaakte kwam mede tot stand door een intensieve samenwerking met van Heck (nu Fource) en daardoor geïnitieerde concepten op het gebied van automatisering, e-commerce en werkplaatsconcepten.

Fedor Heijl, directeur/aandeelhouder van Heijl: “De overdracht van ons bedrijf aan Sator is, gezien de consolidatietrend in de markt, een volstrekt logische stap. Het is goed voor ons bedrijf, voor haar medewerkers, maar vooral ook voor onze grote klantenkring. Ik verheug me dan ook bij voorbaat op de rol die ik in het nieuw tot stand gekomen netwerk ga vervullen.”

Schaftenaar

Schaftenaar is als automaterialengrossier vanouds gevestigd in Zwolle. In het bedrijf is inmiddels de derde generatie uit de Schaftenaar dynastie actief. Schaftenaar is sinds jaren marktleider in de regio en bedient een brede groep van afnemers in Zwolle en wijde omgeving. Het bedrijf telt negentien medewerkers. Directeur/eigenaar Eddy Schaftenaar zal nog één jaar aan het bedrijf verbonden blijven en zijn management taken overdragen aan zijn zoon Arjan Schaftenaar, die ook al sinds 2010 aan het bedrijf verbonden is.

Eddy Schaftenaar: “Sator heeft vanaf het begin van het consolidatieproces laten weten uitsluitend succesvolle bedrijven met sterk management te willen overnemen. Vanuit dat gezichtspunt is de overname van ons bedrijf door Sator bijna vanzelfsprekend. De concentratiegolf, zoals we die nu in Nederland zien voltrekken, is in landen als Duitsland en Frankrijk al tien jaar geleden voltooid. Wij zijn tevreden dat we nu een onderdeel worden van de sterkste speler op de Nederlandse markt en zien dat als de kroon op het werk dat onze familie vele jaren geleden begon.”

Partijen streven ernaar de transacties uiterlijk 31 maart af te ronden. De vereiste meldingen en adviesaanvragen bij de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en werknemersvertegenwoordigingen zijn in gang gezet. Met het boekenonderzoek is eveneens een aanvang gemaakt.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1683 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *