Schade versus garantie, een analyse

Cargarantie heeft haar verzekeringsportefeuilles onderworpen aan een grondige analyse. Uit dit onderzoek blijkt dat de elektrische installatie, maar ook het brandstofsysteem, bijzonder vaak de oorzaak vormen van een schadegeval. Bovendien is de motor het duurste onderdeel.

Luc Baetens, directeur Cargarantie Benelux: “De kwaliteit van auto’s is de afgelopen jaren dan wel gestegen, maar met de technische ontwikkeling nam de elektronische complexiteit ook alleen maar toe. Zowel bij de garantie voor gebruikte auto’s als de verlengde garantie voor nieuwe auto’s, komt schade aan de elektrische installatie en het brandstofsysteem het meest voor. De hoogste bedragen worden uitgekeerd voor het brandstofsysteem en de motor.”

Gebruikte auto’s

De drie duurste onderdelen bij gebruikte auto’s waren de motor met 19,7 procent, het brandstofsysteem met 19,2 procent en de elektrische installatie met 14,4 procent. Het chassis en het differentieel sloten met respectievelijk 1 procent en 0,7 procent als goedkoopste onderdelen de rij af. Concreet betekent dit dat het globale bereik van de injectiesystemen, turbocompressoren en motoren bijna veertig procent van de kosten veroorzaken.

De onderdelen die het vaakst defect zijn en waarvoor een bedrag werd uitgekeerd, zijn de elektrische installatie met 21,5 procent, gevolgd door het brandstofsysteem met 21,1 procent. Slechts in 8,3 procent van de gevallen betrof het motorschade. Vergelijken we dit percentage met het bedrag van de schaderegeling, dan blijkt de motor al snel het duurste onderdeel te zijn.

Nieuwe auto’s

De trend die uit de analyse van de verlengde garantie voor nieuwe auto’s blijkt, is vergelijkbaar met die van de garanties voor gebruikte auto’s. Samen vormen het brandstofsysteem, de motor en de elektrische installatie met respectievelijk 18,9 procent, 14,4 procent en 13,6 procent de top drie van de duurste onderdelen. Het differentieel met 1,4 procent en de veiligheidssystemen met 1,2 procent veroorzaken de minste kosten. Ook hier is het volledige bereik van de injectiesystemen, de turbocompressoren en motoren verantwoordelijk voor meer dan dertig procent van de kosten.

De onderdelen die het vaakst een defect vertoonden en waarvoor een schaderegeling werd uitbetaald, zijn bij de verlengde garantie voor nieuwe auto’s de brandstofsystemen met 19,5 procent, de elektrische installatie met 19,0 procent, gevolgd door de elektrische accessoires met 9,3 procent. De minste defecten deden zich voor aan het veiligheidssysteem (2,1 procent) en het differentieel (0,6 procent).

Alle cijfers op een rij

In totaal analyseerde Cargarantie 343.147 garanties voor gebruikte auto’s die in 2011 het einde van hun looptijd bereikten en 531.234 verlengde garanties voor nieuwe auto’s. Daarbij werd rekening gehouden met een looptijd van 12, 24 of 36 maanden, zonder onderscheid naar merk of model.

Download hier alle cijfers in de factsheet van het onderzoek >>

De garantieverzekeraar komt ook nog in de eerste helft van 2012 met een nieuw concept op de Nederlandse automarkt, waarmee klanten tot tien jaar aan een autobedrijf ‘verbonden’ kunnen worden. Lees er hier alles over >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *