Schadebranche heeft geen idee over toekomstige auto

“De schadebranche heeft geen enkele notie wat de komende vijf tot tien jaar op haar afkomt.” Daarom heeft Focwa Schadeherstel, in samenwerking met haar Belgische AIRC-partner Febelcar en brancheorganisatie Stiba, opdracht gegeven tot een onderzoek naar de auto van de toekomst.

De opdracht is gegund aan de automotive opleiding van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het Vlaamse onderzoeksinstituut Flanders Drive. Het laatstgenoemde instituut is onder meer bekend om zijn kennis ten aanzien van productietechnieken voor de automobielfabrikanten.

Wordt het elektrische aandrijving, of toch aardgas? Worden alle auto’s van carbon, of van aluminium? Of wordt het een combinatie van grondstoffen? Het doel van het onderzoek is volgens Jos Lamboo, coördinator techniek van de vereniging Focwa Schadeherstel, om in kaart te brengen hoe de auto van de toekomst eruit gaat zien, hoe die straks gerepareerd moet worden en welk equipment je daarvoor nodig hebt.

“Het onderzoek komt ten goede aan werknemers in de gehele schadeherstelsector, die op dit moment  concreet nog niet weten wat er de komende vijf, tien jaar op hen afkomt. Het onderzoek moet leiden tot nieuwe schadehersteltechnieken en bijbehorende trainingen en opleidingen, gebaseerd op de auto van de toekomst”, aldus Lamboo.

Autofabrikanten

Autofabrikanten zijn niet direct betrokken bij het onderzoek. Lamboo: “Autofabrikanten richten zich primair op de ontwikkeling en de verkoop van voertuigen. Het herstel van voertuigen heeft niet direct de aandacht. Daarbij hebben de fabrikanten van nature het karakter hun kennis buiten huis te halen. Ook vertonen ze de karaktertrek dat indien deze voorhanden is, ze deze kennis niet a priori willen delen met andere partijen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.