De schadeherstelsector wordt getergd door onzekerheid. Overcapaciteit, dreigende sanering, oplopend personeelstekort én daar bovenop de invoering van Hiqure. De branche worstelt met talloze knelpunten. Niemand heeft het verlossende antwoord. Ook Focwa niet.

Alle betrokken partijen breken momenteel hun hoofd over de toekomst van het schadebedrijf; dat werd wel duidelijk tijdens de bijeenkomst van Automotive Insiders over dit thema. Vooral de invoering van Hiqure riep talloze vragen op en mondde uit in een felle woordenwisseling tijdens de slotdiscussie.

“Ik begrijp de grote weerstand niet tegen de norm”, reageerde Frits Huffnagel, Focwa-voorzitter Schadeherstel. “De branche zou de norm juist moeten omarmen.”

Er lijkt op dit moment in ieder geval weinig draagvlak voor de norm. De veiligheid en kwaliteit staan niet ter discussie, maar er zijn vooral misverstanden gerezen rondom de communicatie, het (procedurele) voortraject, de kosten en acceptatie van de norm door verzekeraars.

Opeten pensioen

Parallel hieraan loopt het debat over de sanering van de branche. Dat er gesaneerd zou moeten worden, daar lijkt iedereen het over eens. Maar hoe dat in praktijk moet worden gebracht, daar waagt niemand zich aan. Een warme sanering met een rol voor Focwa, is uitgesloten. En saneren via de natuurlijke weg van de marktwerking laat lang op zich wachten. “Te veel ondernemers eten hun eigen vermogen en pensioen op”, aldus Huffnagel.

“Terug naar ‘normaal’ gaan we niet meer”, volgens Alexander Heijkamp, sectormanager Automotive van Rabobank Nederland. Volgens Robert Klinkert van Middenduin Automotive is verder ‘doorploeteren’ niet nodig. “Er zijn andere opties, zoals schaalvergroting door overname of fusies”, denkt hij.

“We hebben een probleem, maar niemand weet precies hoe groot dat probleem eigenlijk is. Er gebeurt niets en de toekomst is onzeker”, aldus Care-directeur Johan van Klinken.

Lees er alles over in het komende nummer van Aftersales Magazine (pagina 48 & 49) dat 15 februari verschijnt. Zelf meepraten? Bezoek dan de workshops tijdens de vervolgsessie die Automotive Insiders organiseert op 21 februari.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties