Stern gaat durf en discipline tonen

Onder het adagium ‘Durf en Discipline’ wil Stern in 2014 een hogere nettowinst boeken dan in 2013 (3,1 miljoen euro). Om dat te bewerkstelligen zal de grootste autodealer van Nederland gaan snijden in de bedrijfsvoering door enkele vestigingen te sluiten en indirecte medewerkers te ontslaan. Ook komt er een voorzichtiger overnamebeleid.

Dat blijkt uit het jaarrapport van Stern Groep. Stern vindt dat het durf toont omdat ‘het afgelopen jaar de financiële en operationele ruimte is gecreëerd om de ‘buy and build’ strategie te kunnen hervatten. Na de overname en herstart van Opel- en Kia dealer Wander in Assen en Groningen in december 2013 zijn ook in het 1e kwartaal 2014 diverse acquisitie mogelijkheden beoordeeld. Dit heeft niet tot concrete overnames geleid.’

Discipline zoekt Stern in een meer effectieve bedrijfsvoering: ‘omdat de nog steeds haperende economie en de geringe kooplust bij zakelijke en particuliere klanten het noodzakelijk maken om zeer kostenbewust te blijven werken en de bedrijfsprocessen zo effectief mogelijk in te richten. In het 1e kwartaal 2014 zijn concrete plannen uitgewerkt om het aantal indirecte medewerkers van diverse clusters verder te reduceren door IT systemen te optimaliseren. Ook is besloten om op korte termijn opnieuw enkele vestigingen te sluiten. Op deze wijze worden de kosten structureel verder verlaagd.’

Wisselvallig

Stern Dealers zal het gehele jaar blijven kampen met een wisselvallige, niet groeiende automarkt met mogelijk opnieuw een (bescheiden) eindspurt tegen het eind van het jaar. Voortgaande kostenbesparing, licht betere aftersales en meer accent op verkoop-gebruikt moeten de resultaten op een behoorlijk peil houden. Het Ford cluster vraagt bijzondere aandacht.

Stern Financial Services blijft autonoom stevig doorgroeien dankzij investeringen in marketing en sales en sterke inzet op de verkoop van de eigen financiële mobiliteitsproducten en -diensten. De bijdrage aan het groepsresultaat zal in 2014 opnieuw duidelijk hoger zijn dan is gerealiseerd in 2013.

Stern Mobility Services heeft in 2014 de uitdaging om de resultaten bij SternSchade op hetzelfde peil te houden als in 2013. De omzet kan weliswaar iets toenemen maar de aanhoudende druk op de marges vraagt om een structurele aanpak in de operationele sfeer. Bij SternRent lijken de resultaten duurzaam te zijn verbeterd als gevolg van de nieuwe aanpak met minder buitengebieden en samenwerking met branchegenoten. De uitrol van SternPoint is in een lagere versnelling gebracht tot het business model zich heeft bewezen en een solide bijdrage aan het groepsresultaat binnen bereik komt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.