Stern wil scherp blijven, ondanks winst

Efficiënter werken, schaalvoordelen, kostenverlaging en investering in digitale oplossingen moeten bij Stern leiden tot structurele verbetering van het rendement. Dat meldt directievoorzitter Henk van der Kwast bij de presentatie van de cijfers t/m het derde kwartaal 2019.

Het resultaat na belastingen t/m Q3-2019 bedraagt 26,2 miljoen euro. Beduidend meer dat de 4,9 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, maar de meest recente cijfers bevatten de netto boekwinst op de verkoop van Sternlease (23,4 miljoen euro). Het resultaat (na belastingen) van de voort te zetten activiteiten is positief: 0,9 miljoen winst nu, 0,4 miljoen verlies vorig jaar).

Duurzame waarde

Sternlease was het meest winstgevende bedrijf van Stern Groep. Na de verkoop ervan aan ALD is het volgens Van der Kwast nu “noodzakelijk de financiële performance van vooral de dealerbedrijven duidelijk te verbeteren en duurzame waarde te creëren.” Grip op de kosten noemt hij essentieel. “Dit geldt vooral voor de verkoopactiviteiten. De omzet en marge uit verkoop staan al enige tijd onder druk. Dat vraagt om scherpe keuzes ten aanzien van merken en vestigingen, de bezetting op de vestigingen en de overheadkosten.”

De netto omzet nam in de eerste drie kwartalen af met 5,2 procent, tot 727,9 miljoen euro, zo’n veertig miljoen minder dan de 768,2 miljoen vorig jaar. Stern stootte Arend Auto Amsterdam en twee Vireo Auto-locaties af. Het marktaandeel bij de personenautotak kwam uit op 4,8 procent (2018: 5,0). In het derde kwartaal van 2019 zijn gesprekken gevoerd met een partij die geïnteresseerd was in het overnemen van de scootmobielactiviteiten van Mango Mobility. Deze gesprekken hebben niet geresulteerd in een verkoop. Vervolgens is begin oktober besloten om op twee vestigingen na alle overige Mango Mobility scootmobiel vestigingen te sluiten.

Personeel

Overigens komen de personeelskosten 4,9 miljoen euro (5,4 procent) lager uit dan in 2018. Dit ondanks twee CAO-verhogingen en reorganisatiekosten van 1 miljoen euro. De afname van de personeelskosten wordt veroorzaakt door de afbouw van het aantal fte’s.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *