Geen dodelijk slachtoffer, zelfs geen gewonden, maar de ‘klapper’ die een Tesla afgelopen week op een rondweg in Beijng maakte, zet de disruptieve autofabrikant weer in een daglicht waar het niet wil zijn

Een zekere Lou Zhen reed met zijn Model S in op een stilstaande, illegaal geparkeerde Volkswagen. Op zijn Facebook-pagina meldde Lou Zhen de aanrijding, met de toevoeging dat hij de handen niet aan het stuur had en bezig was met andere dingen dan op de weg letten. De 33-jarige computerprogrammeur vindt dat Tesla onduidelijk is over wat nu wel en niet de semiautomatische rijcapaciteiten van het voertuig zijn.

In de nasleep is in China een discussie ontstaan over hoe een fabrikant nadrukkelijker dergelijke rijhulpfuncties duidelijk kan maken aan de koper van een auto. Probleem daarbij is dat Chinese consumenten heel slecht gebruiksaanwijzingen lezen – ook de (off- en online) instructieboekjes van een auto. Tesla zelf stelt in zijn handleiding dat de bestuurder de handen aan het stuur moet houden maar gebruikt tegelijkertijd bij de uitleg van de automatische rijcapaciteiten de term autopilot. In China bezigt Tesla de term ‘zidong jiashi’, wat de gangbare benaming is voor autopilot. Autonoom rijden of self driving is in het Chinees echter ‘wuren jiashi’, wat bij consumenten tot verwarring kan leiden.

Al met al ziet het ernaar uit dat Tesla de term ‘semiautonoom’ nauwkeuriger moet gaan uitleggen. Zeker na het recente incident in het veel potentie biedende China en het dodelijke ongeval in de VS enkele maanden terug.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties