TPMS, lust of last?

Sinds 2014 is elk voertuig van de categorie M1 (personenauto’s, lichte bestelwagens en busjes) wettelijk voorzien van een tyre pressure monitoring system (TPMS). Al snel is duidelijk dat elektronische sensoren het winnen van het indirecte systeem. Dit stelt wel eisen aan de werkplaats. Veel bedrijven schuiven de beslissing voor de aanschaf van benodigde diagnoseapparatuur (een minimale eis voor TPMS-service) voor zich uit, of kopen het goedkoopste apparaat, zodat ze in ieder geval kunnen zeggen dat ze TPMS-service kunnen bieden. Verder wisselen sommige leveranciers bijna elk jaar van TPMS-merk. De werkplaats moet dan overschakelen op een nieuw systeem en nieuwe sensoren. Anderen zoeken steeds naar de goedkoopste sensor, alsof daar de winst zit.

Partnercontent

TPMS-sensoren zijn er in de huidige vorm sinds 1996. Geen nieuwe technologie dus, maar op de inwendige techniek is inmiddels veel vooruitgang geboekt. Sensoren zijn kleiner geworden en kregen buiten de bandendrukmeting extra functies. De locatie in de velg is dezelfde gebleven: in het ventielgat. Dit zorgt voor een eenvoudige bevestiging. Er zijn exoten in de markt die met spanbanden werken, maar dat zijn geen originele toepassingen. Ondanks dat er honderden Aziatische merken op de markt zijn met elk een eigen ventiel dat natuurlijk niet past op dat van de concurrent, hebben OE-merken juist een ventiel dat al jaren wordt toegepast en breed verkrijgbaar is. Stahlie-Impex levert deze OE-ventielen en -sensoren aan grossiers door heel Nederland. Doordat deze grossiers dicht bij hun klant staan, is een korte levertijd gewaarborgd. Wil je nooit misgrijpen, neem dan de assortimentbox van Stahlie, met een sortering OE-ventielen die elke dag in de werkplaats voor kunnen komen. Vergeet niet dat je bij elke bandenwissel een ventiel van een sensor dient te vervangen of servicen. 


Rob Viset is sinds 1999 betrokken bij TPMS. Werkte onder andere voor HUF in Duitsland, tegenwoordig BH-Sens, een gerenommeerd OE-merk dat op veel automerken is te vinden. 


Twee typen

Er zijn twee typen TPMS-sensoren op de markt, de direct fit- of OE-sensor en de universele sensor. De OE-sensor is voorgeprogrammeerd voor het voertuig en past direct en probleemloos op het voertuig. Het verhaal dat je er honderden op voorraad moet houden is in de wereld geholpen door bedrijven die universele sensoren leveren; er is nooit sprake van geweest. Grossiers leveren zes tot acht keer per dag aan. Beschikbaarheid is dus geen probleem, want er is voor elk voertuig een TPMS-sensor voorradig. Waar nodig zoekt Stahlie een alternatief. Belangrijk is dat de service uitgevoerd kan worden. Vraag bij Stahlie-Impex naar adressen of mogelijkheden bij u in de buurt. 

Dan is er de universele sensor. Deze is in het leven geroepen om commerciële redenen. Ineens was er een speciaal programmeerapparaat nodig waarmee de leverancier van apparaat en sensor de klant aan zich kon binden. Rekentechnisch is dit de duurste oplossing. De universele sensor is vaak duurder dan een OE-sensor en dient bovendien te worden geprogrammeerd (extra arbeid). Ook is er geen 100 procent dekking, waardoor soms toch nog een OE-sensor vereist is. 

De universele sensor dient echter wel degelijk een doel, namelijk als noodoplossing wanneer een sensor afbreekt bij het (de)monteren. Er kan snel een kloon worden gemaakt van de originele sensor en de klant kan zonder tijdverlies worden geholpen. Klonen zorgt ervoor dat je niet hoeft in te leren en dat scheelt ogenschijnlijk kosten, maar kost de werkplaats omzet en vergroot de kans op problemen. Los daarvan is inleren bij elke wissel een aanrader om fouten uit het verleden te herstellen. Hier bewijst de aanschaf van een goede diagnosetool met een uitmuntende database zijn nut. 

Stahlie-Impex levert hiervoor de ATEQ-range, een OE-merk dat alle originele protocollen kent en daardoor een OBD-procedure terugbrengt tot gemiddeld twee minuten, die goed te factureren zijn. Met een gemiddelde inleerdoorberekening van 21 euro is de arbeid ruimschoots betaald. De uitgebreide database (sinds meerdere jaren met zoeken op kenteken en niet op merk, model en jaar, zoals de meeste leveranciers) zorgt ervoor dat er niet gegokt hoeft te worden. Alleen nog kiezen voor de OE-kwaliteit of de gunstigere economische lijn als de klant iets minder heeft te besteden, en TPMS-service wordt een winstbrenger, een lust in plaats van een last. 

Stahlie Import en Export

Het Rotterdamse Stahlie Import en Export (opgericht in 1937) is een pijler onder de Nederlandse onderdelendistributie. Sinds 2017 is Stahlie actief op het gebied van TPMS-sensoren, met ontzorgen als sterkste punt. Buiten het verkoopteam (Dick en Stefphan) en de binnendienst (Huib, René en Kimberley) is in december 2020 Rob Viset aangetrokken met als doel dit team, met wielservice en TPMS als belangrijke pijlers, te versterken. Met merken als HUF/BH Sens, VDO, Schrader, Eurosensor en ATEQ is hoge kwaliteit en goede comptabiliteit voor een marktconforme prijs gewaarborgd. Met behulp van een hoogkwalitatieve database met een kentekenopzoeksysteem met aanleermethodes en uitgebreide technische informatie voor een probleemvrije TPMS-service.

Heeft u vragen over onze TPMS service? Bel met Stahlie-Impex op: 010 437 9799, of ga langs bij een grossier uit ons netwerk en vraag naar de oplossing die voor u het meest geschikt is. Zodra de coronacrisis voorbij is, nemen we ook de bekende en gewaardeerde informatieavonden weer op in ons programma, alwaar Rob Viset u alles uitlegt over een succesvolle TPMS-service. Alvast inschrijven? Mail naar rob.viset@de-tpmsexpert.nl en boek uw plek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *