ULU-dongel krijgt keurmerk

Stichting Keurmerk Ritregistratiesystemen, heeft voor de eerste keer haar keurmerk toegekend aan een dongel. Het gaat om de ULU Mobility 1.2 die onderdeel is van het fleetmanagementsysteem dat ULU levert.

Tot nu toe werden voornamelijk zogenaamde blackboxen en softwarematige producten goed genoeg bevonden om in aanmerking te komen voor het keurmerk, nu dus ook een dongel. De ULU-dongel is een zogenaamd plug-and-play type die wordt aangesloten op de OBD-poort.

Een app voor de smartphone zorgt voor de verbinding met de berijder en eventuele andere partijen, als de autobezitter daar toestemming voor geeft natuurlijk. De dongel verzamelt informatie zoals locatie, snelheid en rijgedrag. Ook leest de dongel data uit van het voertuigsysteem.

De data wordt middels een overzichtelijk dashboard inzichtelijk gemaakt. Op het dashboard ziet de gebruiker onderhoudsinformatie zoals een aanstaande onderhoudsbeurt. De dongel kan door zowel zzp-ers, fleetowners en/of verzekeraars worden ingezet. Verder ‘herkent’ de dongel wanneer er iets mis is, bijvoorbeeld bij diefstal of een ongeval.

ULU wordt een ‘Nederlandse’ start-up genoemd, maar het bedrijf is internationaler dan je denkt. De 40-jarige oprichter Jošt Faganel, werkte eerder bij Microsoft en Hewlett-Packard. Het bedrijf was onderdeel van Startupbootcamp High Tech XL in Eindhoven en begon afgelopen februari de eerste proeven met partners, waaronder verzekeringsmaatschappij Ik Rij verzekerd, Auto Distribution (distributeur van reserveonderdelen) en grote autodealers zoals Van den Udenhout en Bochane. Ook draaide er een proef bij consultancybedrijf EY, die medewerkers met een ULU-stick de weg op stuurde.

In februari gaf ULU aan dat ze een half miljoen euro financiering nodig hadden voor verdere uitrol in Nederland en dat is nu gelukt. Gek genoeg komt dat geld niet uit Nederland zelf, maar van de Chinese financieringsmaatschappij Fang Group. Fang Group zag ULU tijdens de Demoday van Startupbootcamp HightechXL en raakte onder de indruk.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1798 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.