Qualified is het nieuwe kwaliteitsprogramma die volgens de initiatiefnemers Stichting Duurzaam ‘alle relevante zaken’ borgt. Denk aan de beschikbaarheid van data en informatie, opleidingen en trainingen, apparatuur en gereedschappen, connectiviteit en de aansprakelijkheid worden objectief en onafhankelijk getoetst.

De toenemende complexiteit van auto’s en de wens meer gebruik te maken van het universele kanaal door leasemaatschappijen en fleetowners, genereren de behoefte aan de borging van de kwaliteit. “Het is niet vanzelfsprekend, dat iedere garage iedere reparatie of onderhoudsbeurt kan uitvoeren’. Een exponentiële toename in de software, veiligheidssystemen, ADAS-systemen, connectiviteit en aandrijflijnen (EV) stellen steeds hogere eisen aan het autobedrijf. Hierdoor ontstaat ook een liability issue voor fleetowners en leasemaatschappijen. Zij sturen immers de bestuurder naar een bedrijf toe.”

Bij Qualified Basis volstaat men niet met een gediplomeerd monteur in de werkplaats, maar wil men dat iedere monteur opgeleid is voor de werkzaamheden die hij/ zij uitvoert. Dit geldt in het bijzonder bij het werken aan veiligheidssystemen, ADAS en elektrische voertuigen (EV).

In Qualified Premium wordt de hospitality geborgd. Zijn er voldoende parkeerplaatsen, zijn de ramen heel en schoon, is er een nette wachtruimte en een toilet, is er wifi, heeft men een hygiëne protocol, is er koffie enzovoort.

Honderdtal in de wacht

Na een korte en succesvolle pilot, start eind mei de uitrol van het keurmerk. Inmiddels zitten al een kleine honderd bedrijven in de wachtkamer, die in de komende maanden de procedures zullen doorlopen.

Men hoopt binnen één jaar tweehonderd bedrijven op het label aan te sluiten. Het nieuwe platform Lease Service Partners (LSP) heeft het Qualified Premium certificaat al als voorwaarde tot deelname gesteld. Ook alle vestigingen van de autoglasformule 123-Ruit zullen, mede op verzoek van een leasemaatschappij, op Qualified Premium aansluiten. Vooralsnog is het Qualified programma beschikbaar voor onderhoud, reparatie en glasherstel.

De consument en de opdrachtgevers kunnen erop vertrouwen dat een autobedrijf met het Qualified Basis certificaat de competenties in huis heeft om een onderhoudsbeurt en een reparatie adequaat en conform fabrieksrichtlijnen uit te voeren. Bij het Premium certificaat weet men dat ook de gastvrijheid en service op orde is.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
27 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17
  • Van Engelen Auto's on Opnieuw prijsdaling occasions: “De hoogte van de gemiddelde prijs zegt niets over de waarde van de auto’s. De prijzen die betaald moeten worden…apr 30, 14:39
  • Marcel de Zwart on Kroonjuweel: Bedrijfsopvolging voor Henk en Ernestine Voskuilen: “Beste Ernestine en Henk, Geweldig artikel en hoe jullie Anthoniek gaan coachen bij opvolging in jullie mooie bedrijf, En wens…apr 21, 13:42