We kennen het allemaal: je doet je werk zo goed mogelijk en de omzetresultaten mogen er wezen. Toch kan onze naar binnen gerichte blik baat hebben bij een supervisie door een outsider. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste audits voor de Qualified- en de Qualified Plus-norm, die op 3 mei 2021 onder regie van Stichting Duurzaam door directeur Harry Filon en zijn team werden geïntroduceerd.
Met de Qualified- en de Qualified Premium-norm wordt de kwaliteit van het autobedrijf geborgd middels een relatief strenge audit. Die is inmiddels door zo’n vijftig autobedrijven succesvol doorlopen. De beide labels moeten in eerste instantie leasemaatschappijen en fleetowners, alsook particuliere werkplaatsklanten de garantie geven dat hun relatief jonge auto’s, voorzien van de nieuwste technologie, bij de gecertificeerde, voornamelijk universele autobedrijven in goede handen zijn.
Update
Het gaat daarbij om competenties ten aanzien van ADAS (kalibratie), kennis van EV-aandrijflijnen (hoogspanning) en connectiviteit, waarbij onder andere wordt gekeken naar de online connectie met fabrikanten in verband met het inleren van onderdelen, software-updates enzovoort. Autobedrijven die zich willen onderscheiden met een Qualified-certificering zijn over het algemeen ondernemingen die hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Het certificeringsproces laat echter zien dat zelfs autobedrijven die denken alles voor elkaar te hebben, toch vaak een update van hun interne organisatie goed kunnen gebruiken. De audits brengen verbeterpunten aan het licht die vaak zo zijn ingesleten dat de ondernemer ze zelf niet eens meer als tekortkomingen ervaart. Dergelijke verbeterpunten worden ook niet meer herkend door zijn medewerkers, maar helaas wel door de klant.
Competenties
De verbeterpunten zijn te verdelen in twee categorieën. De eerste betreffen kennis en kunde, ofwel de expertise van de werkplaatsorganisatie. Onderstaande punten spreken voor zich. Om deze te verbeteren zal er flink moeten worden geïnvesteerd. Pas als deze zaken op orde zijn, heb je voor langere tijd een up-to-date werkplaats.
Laaghangend fruit
Uit het auditproces kwam ook een aantal, wat we noemen softe verbeterpunten naar voren. Ze zijn het laaghangend fruit, want deze verbeterpunten zijn over het algemeen snel aan te pakken. Dat ze er zijn, heeft vooral te maken met de discipline in het autobedrijf, of eigenlijk het gebrek eraan. Hier kan een oplettende en vooral stimulerende ondernemer en/of werkplaatschef ervoor zorgen dat zaken snel verbeterd worden. Bij grotere bedrijven ligt hier een ondersteunende rol voor de receptionist. Ook deze voorbeelden spreken voor zich.
Qualified
Dat het autobedrijf op deze manier weer eens in de spiegel kijkt is een groot voordeel van een audit. Het biedt een gericht inzicht op welke punten men, zowel technisch als cosmetisch, kan professionaliseren. Zijn de puntjes op de i gezet, dan volgt de erkenning middels het certificaat. En, dus ook de herkenning als professioneel bedrijf door consumenten en opdrachtgevers.