Universeel verliest zakelijke klanten

Het aandeel van de zakelijke werkplaatsklanten bij het universele garagebedrijf is over het eerste half jaar 2010 gehalveerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK op het door RAI Vereniging gehouden congres De Aftermarket in 2010.

Bij een vergelijking tussen de marktposities van merkdealers en universele garages blijkt verder, dat zowel bij de dealer als de universeel, de eerste eigenaar minder vaak naar de werkplaats is gegaan. Binnen het totale werkaanbod daalden de percentages respectievelijk van 34 naar 30 procent en van 13 naar 10 procent. Door het gedaalde aandeel zakelijk en eerste eigenaar was het universele garagebedrijf voor de werkplaatsvulling voor bijna 90 procent afhankelijk van occasionrijders.

  Merkdealer   Universeel  
Eerste half jaar 2009 2010 2009 2010
Zakelijke klant 20% 22% 6% 3%
Prive tweede eigenaar 46% 48% 81% 87%
Prive eerste eigenaar 34% 30% 13% 10%


GfK meet overigens op consumentenniveau en doet dit via een panel van ruim 5.000 particuliere en zakelijke autogebruikers. De cijfers zijn vastgesteld in de periode 1 januari 2009 tot en met 30 juni 2010.

Download hier het volledige rapport >>

 

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1680 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *