USN overgenomen door PartsPoint

PartsPoint Groep uit Ede, onderdeel van de Haagse Autobinck Groep neemt de grossiersgroep USN-Centuri uit Harderwijk over. Dat meldt Partspoint-ceo Cor Baltus. PartsPoint heeft door de overname een meer dan stevige vinger in de pap binnen de Benelux aftermarket. Behalve USN-Centuri, bestaat de portfolio van PartsPoint uit de grossiersketen Brezan, met 135 vestigingen actief in Nederland en België, de vorig jaar overgenomen AD-grossiers TC en Staadegaard en heeft het een meerderheidsbelang in AD Benelux. “Verder halen we als PartsPoint door de overname het KwikFit-account binnen”, benadrukt Baltus.

Momenteel telt USN-Centuri 38 vestigingen, 31 in Nederland en 7 in België. Het hoofdkantoor en centraal magazijn is gevestigd in Harderwijk. Baltus: “De activiteiten van USN-Centuri zullen worden geïntegreerd met die van PartsPoint (voorraad en logistiek) en het netwerk van de Brezan-vestigingen. Wel zal op termijn het USN-hoofdkantoor en centraal magazijn in Harderwijk worden gesloten. Op die plekken waar er overlap is tussen Brezan verkooppunten en die van USN-Centuri, zullen die worden samengevoegd.

Dat betreft in ons land 28 vestigingen. De drie USN-Centuri-vestigingen die open blijven, zullen worden omgebouwd tot Brezan-verkooppunt. In België zijn de USN-Centuri- en Brezan-vestigingen complementair aan elkaar. Van de zeven USN-punten blijven er zes open, die eveneens worden omgebouwd tot Brezan-verkooppunt.” Voor Brezan betekent dit, dat zij naast Vlaanderen nu ook in het Franstalige Wallonië actief worden. De overnamesom wordt niet bekend gemaakt en recente omzetgegevens zijn niet beschikbaar. Maar USN-Centuri realiseerde in 2013 een omzet van bijna 34 miljoen euro (inclusief de leveringen aan KwikFit), waarbij een positief resultaat van ruim 60.000 euro werd behaald.

Groeiplan

PartsPoint is met een ambitieus groeiplan bezig. Recentelijk nog, werd het Bosch-assortiment slijtdelen aan het leveringsprogramma toegevoegd. Tevens werd de formule Kentekenloket.nl geïntroduceerd. In Breda werd een nieuwe vestiging van Staadegaard geopend. Momenteel is PartsPoint bezig om haar logistieke netwerk te optimaliseren. Onder andere door het opzetten van vijf regiomagazijnen, waarvan er inmiddels drie operationeel zijn (Zwijndrecht, Weesp en Apeldoorn) en twee andere (Assen en Helmond) nog dit jaar de deuren openen. Baltus: “Iets waar de huidige USN-Centuri klanten direct van kunnen profiteren.”

Verder krijgt PartsPoint door de overname van USN-Centuri het laagdrempelige werkplaatsconcept Autoservice Totaal in huis, waar momenteel 105 universele garages bij zijn aangesloten. Baltus: “PartsPoint heeft de werkplaatsconcepten AD Autobedrijven en het snelgroeiende CarProf in huis en heeft door de AD-connectie al enige tijd toegang tot de concepten Bosch Car Service en Autocrew. De strategische samenwerking met garagebedrijven middels werkplaatsconcepten, is een belangrijk onderdeel van onze huidige groeistrategie. Autoservice Totaal past daar prima in.”

KwikFit

Van oorsprong is USN-Centuri gespecialiseerd in het importeren en distribueren van uitlaatsystemen, katalysatoren, accu’s en schokdempers. En wordt voor bepaalde onderdelen en banden een logistieke dienstverlening en back up voor de vestigingen van moederbedrijf KwikFit verzorgd. KwikFit behoort overigens tot het Japanse Itochu-concern. De afgelopen jaren werd het productgamma fors uitgebreid en is USN-Centuri uitgegroeid tot een onderdelenspecialist met een one-stop-shopping principe. Onder de eigen merknaam Coldax worden startmotoren en dynamo’s, accu’s, oliën en vloeistoffen, ruitenwissers, spiraalveren, verlichting en waterpompen geleverd. Verder bestaat het leveringsprogramma uit een breed pakket slijtdelen en banden. Baltus: “Wij zullen het label Coldax blijven koesteren, omdat we geloven dat naast een uitgebreid leveringspakket A-merken, er ruimte en vraag blijft voor sterke eigen merken.”

Directeur Martin Post van KwikFit stelt dat de overname van USN-Centuri voor KwikFit een logische stap is. “Wij zijn aan het transformeren van fastfitter naar complete autoserviceketen. Daar hoort een onderdelenlogistiek en -beschikbaarheid bij, die tot grote investeringen bij USN-Centuri zou leiden. Dan is het beter om met een externe partij zaken te doen. Die gesprekken hebbe mede geleid tot de overname van onze groothandelsactiviteiten door PartsPoint. Wij kunnen ons nu ook als organisatie volledig richten op de kernactiviteiten onderhoud en reparatie.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1798 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.