Vakantie van invloed op aankoop auto

De autovakantie speelt een rol bij de aanschaf van een andere auto, dat blijkt uit onderzoek onder 1.030 bezoekers van Marktplaats Auto’s. Bij zestig procent van de respondenten die het afgelopen half jaar een auto kocht of zich oriënteerde, speelde de geplande zomervakantie mee in de keuze voor merk en model.

Als een autovakantie niet op het programma had gestaan, geeft één op de vijf respondenten aan te wachten met de aanschaf van een auto tot na de zomer.
Bij ruim een kwart van de respondenten heeft de zomervakantie zelfs een erg belangrijke of bepalende rol gespeeld bij de aanschaf van een auto. Vooral bij gezinnen is de aanstaande autovakantie reden tot aanschaf. Bij 65 procent van de mensen met kinderen speelt vakantieplannen mee bij de keuze van merk en model, tegenover 54 procent zonder kinderen.

Uit het onderzoek is daarnaast een interessant onderscheid te zien in autokeuze tussen mannen en vrouwen. Waar mannen een duidelijke voorkeur voor Volkswagen hebben, blijken vrouwen liever plaats te nemen in een Renault.

De geplande autovakantie is ook terug te zien in het zoekgedrag van Marktplaatsgebruikers: in het tweede kwartaal is er meer gezocht naar vakantievoertuigen als caravans en campers, maar ook is er in het tweede kwartaal meer gekeken naar MPV-modellen en stationwagons.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.