Vandaag begint in London het Connected Car 2016 Congres, waar ook een aardige delegatie uit ons land aanwezig is. Een scala aan onderwerpen passeert de revue via lezingen en workshops. Van intelligente veiligheidssystemen in en voor de auto tot 3D-navigatiesystemen en diagnose in ’the cloud’.
Daarnaast is er aandacht voor de nodige telematicaconcepten van autofabrikanten. Maar tussen de merken door, is er ook ruimte voor het onafhankelijke segment van de Europese autobranche. Diverse verzekeraars geven acte de présence. Zij zijn bang de aansluiting met hun klanten te verliezen als bijvoorbeeld autofabrikanten of branchevreemde spelers het verzekeringsproduct in hun dienstverlening gaan implementeren. Dat is één van de redenen dat de verzekeraars voorafgaand aan het congres, al een pleidooi hielden voor het vrijgeven van ‘alle’ voertuigdata en in ieder geval de keuze bij de consument te laten.
Verzekeraars leken tot nu toe een belangrijk potentieel slachtoffer te worden van de telematicaconcepten op merkniveau. Toch zien verzekeraars mogelijkheden om met maatwerkpolissen een deel van de autorijders toch ‘verbonden’ te houden. De data blijft eigendom van de klant: die beslist wie de data krijgt toegespeeld en wie niet. Op het congres zijn privacy en dataprotectie dan ook twee belangrijke onderwerpen.