Zonder ingrijpende efficiëntiemaatregelen bij verzekeraars zullen de forse verliezen op autoverzekeringen tot en met 2030 verder oplopen.
Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport ‘Verzekeraars slachtoffer van eigen inefficiëntie op automarkt’ van netwerkorganisatie Automotive Insiders en onderzoeksbureau Trend-RX. Het rapport is gebaseerd op onderzoek van grote hoeveelheden data.
Wagenpark
De onderzoekers verwachten dat het wagenpark tot 2030 met bijna een miljoen auto’s zal toenemen. Het premievolume van autoverzekeringen zal daardoor met 14 procent groeien. Deze groei is echter onvoldoende om de slechte marges te verbeteren. Het Nederlandse wagenpark veroudert snel en de markt voor nieuwe auto’s verzakelijkt eveneens snel door het toenemende aandeel private lease. Hierdoor vindt de groei vooral plaats in het verlieslatende WA-segment, dat in 2018 een combined ratio van 114,4 procent liet zien. Ofwel: op elke euro premie wordt ruim 14 eurocent toegelegd.
Stijgende kosten voor letselschade en het eigenlijke schadeherstel kunnen nog wel worden gecompenseerd door stijgende premies. Ernstiger is dat de beheer- en acquisitiekosten tussen 2013 en 2018 met ruim 250 miljoen euro zijn gestegen. Dit komt onvoldoende terug in de verzekeringspremies. Zolang verzekeraars hun kosten niet onder controle krijgen, lopen verliezen waarschijnlijk alleen verder op.
Vooroordeel
Volgens Ric van Vugt van Automotive Insiders maakt het rapport korte metten met een veel gehoorde aanname: “Vaak worden de toegenomen kosten van het autoschadeherstel en die van de letselschade als reden genoemd voor de slechte resultaten. In dit rapport tonen we helder aan dat de door de verzekeraars doorgevoerde prijsverhogingen voldoende zijn om deze gestegen kosten te dekken. De problemen liggen primair bij de verzekeraars zelf die niet in staat blijken om de beheer- en acquisitiekosten in de hand te houden.”