De aanstaande Plusnorm voor schadeherstelbedrijven kent geen directe verwijzing naar merkerkenning. Dat werd duidelijk uit een discussie tijdens het Nationaal Schadecongres, dat donderdag 30 september plaatsvond in Bunnik, georganiseerd door kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders.
De discussie werd aangezwengeld door de stelling dat het goed is als zulk een referentie ontbreekt, omdat merkerkenning de markt afschermt voor bepaalde schadeherstelbedrijven. De bekendmaking dat merkerkenning geen onderdeel uitmaakt van de Plusnorm is opnieuw een verzekering dat voor het herstel van schades volgens fabrieksvoorschriften niet per se een merkerkenning nodig is. Zo hebben Focwa en Bovag Schade er ook altijd in gestaan.
In reactie op de stelling lichtte Toine Beljaars, voorzitter van Bovag Schade, vanuit de zaal toe waarom die referentie naar merkerkenning ontbreekt in de Plusnorm. “Merkerkenning is iets anders dan een norm. Merkerkenning is een beslissing van de dealer of de importeur. Een norm staat open voor iedereen. De bestaande norm is wel vaak de basis van een merkerkenning. Zo stevig zou ik de Plusnorm ook willen definiëren. Wij zijn niet van de merkpolitiek, wij zijn er voor kwaliteit en veiligheid, samen met Focwa en de stichting Branchenormering.”
Schadehersteller Mathijs van Leeuwen, tevens erelid van Focwa, bevestigde het standpunt van Bovag: “Als je de vergelijking tussen Plusnorm en merkerkenning al zou willen maken, zul je zien dat het ene merk de norm zal overstijgen. Andere merken komen er bij lange na niet in de buurt. Het belangrijkste is dat het schadeherstelproces goed geborgd wordt, dat er gewerkt wordt volgens fabrieksvoorschriften en dat dat goed gedocumenteerd wordt en aantoonbaar gemaakt. En dat je de kwalificaties van je mensen in kaart brengt. Daarom ook is het goed dat de twee brancheorganisaties over het opleidingsveld met elkaar in gesprek zijn.”
Paneldiscussie
In het panel kwam een reactie van schadehersteller Harry Bekkers, die met zijn twee bedrijven over vijftien merkerkenningen beschikt. “Er zit inderdaad heel veel verschil tussen de verschillende merkerkenningen. Als je kijkt naar de merkerkenningen voor de premiummerken die wij hebben, dan stellen die echt wel wat voor. Ook kun je er vergif op innemen dat de techniek die nu in die auto’s zit over vijf jaar ook in de modale auto’s zit. Dan gaat de merkerkenning daarvan misschien wel meer voorstellen, want daar schort het inderdaad aan bij een aantal merken.”
Ook in het panel zat Frank Bouman van Jifeline. Hij ziet het spanningsveld van merkerkenning en branchenormering vooral als een politieke kwestie. “Ik bekijk het meer als techneut. Of je nu een ESP-systeem hebt in een Mercedes-Benz of een Hyundai, ze hebben allemaal dezelfde sensoren en actuatoren. Als je de kennis, de informatie en de tooling hebt, kun je die systemen gewoon repareren zoals de fabrikant dat voorschrijft, merkerkenning of niet.”