“Een majeure ontwikkeling”, zo noemt Toine Beljaars, voorzitter van Bovag Schadeherstelbedrijven, de invoering van de Plusnorm, de aanvullende branchenormering voor veiligheidskritisch en complex autoschadeherstel. Samen met branchemanager Stephan Griffioen licht hij de Plusnorm toe.
In 2018 werd de gewone branchenorm voor schadeherstellers van kracht, in het leven geroepen door de Stichting Branchenormering Schadeherstel, die bestond uit vertegenwoordigers van de beide brancheverenigingen Focwa en Bovag, en geadviseerd door de RDW. Omdat auto’s technologisch steeds geavanceerder worden en om veilig herstel van deze auto’s te kunnen blijven garanderen, is de Plusnorm in het leven geroepen, als aanvulling op die branchenorm. Is de gewone branchenorm verplicht voor alle Bovag-schadeherstelbedrijven, de Plusnorm is een keuze voor die bedrijven die veiligheidskritische en/of complexe schades aan moderne voertuigen willen herstellen. Hier zijn wel aanvullende eisen aan verbonden: de bedrijven in kwestie moeten beschikken over de juiste competenties (opleidingen), gereedschappen en equipment, en werken volgens de reparatievoorschriften van de autofabrikant. Ook volgen zij de gedragscode voor schadeherstel.
Technisch filter
Om te kunnen bepalen of een schade veiligheidskritische delen betreft, dan wel complex van aard is, zijn binnenkort alle bij Bovag aangesloten schadeherstelbedrijven voor de Plusnorm verplicht te werken met een technisch filter. Bedrijven kunnen zich reeds per 1 juni certificeren voor de Plusnorm; het technisch filter komt later beschikbaar. “Waar het nu stokt, is niet zozeer het technisch filter. Dat filter is klaar. Het stokt nu bij het uitrollen van het technisch filter”, legt Toine Beljaars uit.
Het gevaar is namelijk wat eerder een in wezen goed initiatief als Hiqure de das om deed: acceptatie door de markt. Stephan Griffioen: “Daarom is destijds bij de opstelling van de Plusnorm ook een college van deskundigen geraadpleegd, waarin de hele markt vertegenwoordigd is: verzekeraars, leasemaatschappijen, RDW, RAI, ANWB, NIVRE…”
Toine Beljaars vult aan: “Daarnaast waren er ook nog de nodige werkgroepen waarin iedereen vertegenwoordigd was en waarmee we de kennisregels hebben gedefinieerd die uitmaken wanneer een schade complex is, want een complexe auto betekent niet automatisch dat de schade ook complex is. Je kunt goed een eenvoudige bumperschade aan een complexe auto hebben.”
Stephan Griffioen: “Technisch werkt het filter. Dat is ook getest bij de bedrijven waar het technisch filter kan worden geïntegreerd in het backofficesysteem. Dat kan nu nog niet bij alle bedrijven, omdat die een ander backofficesysteem hebben. Daar wordt door de leverancier hard aan gewerkt en we verwachten dat we nog deze zomer bij enkele van die bedrijven een tweede pilot kunnen draaien. Overigens is dat technisch filter niet statisch; het wordt continu aangepast, zoals ook de moderne auto’s zich steeds verder ontwikkelen.”
Ingaand op de systematiek achter dat technisch filter legt Toine Beljaars uit: “Op basis van de voertuigspecificaties en het schadebeeld en onze kennisregels wordt bepaald met wat voor schade je te maken hebt: een normale schade, een veiligheidskritische schade en een veiligheidskritische, complexe schade. Voor die laatste categorie schades heb je bovenop de basisnorm aanvullende kennis nodig om die schade goed te kunnen herstellen, bijvoorbeeld van verbindingen tussen verschillende materiaalsoorten. Daar is de Plusnorm dus voor.”
Opleidingen
Voor de vereiste opleidingen baseert Bovag zich op de branchekwalificatiestructuur zoals die in het najaar van 2022 nog eens is herzien en up-to-date gebracht met de laatste stand van de technologie. Op grond daarvan introduceerde Innovam, een van de opleidingsinstituten die de Plusnorm van Bovag ondersteunt, direct al vijf nieuwe schadehersteltrainingen.
Het technisch filter kijkt naar die onderdelen in de auto waarvoor aanvullende opleidingen nodig zijn: datanetwerken, de complexiteit van de wielophanging, hoogvoltagesystemen, veiligheidssystemen en de veiligheidskooi. Toine Beljaars: “De veiligheidskooi is uiteraard veiligheidskritisch, maar is alleen complex wanneer er sprake is van samengestelde materialen, of wanneer het accupakket onderdeel vormt van de carrosserie. Ook ADAS-systemen zijn veiligheidskritisch, maar niet complex, want het juist kalibreren van die systemen is in feite niet meer dan een procedure doorlopen.”
7 procent
Met het instellen van het technisch filter wil Bovag bij het aangesloten schadeherstelbedrijf bewustwording creëren. De Plusnorm is er om dat wat het filter markeert als complexe en/of veiligheidskritische schade ook goed te kunnen herstellen. Stephan Griffioen benadrukt dat de beslissing om op te gaan voor de Plusnorm niet voor elk schadeherstelbedrijf vanzelfsprekend is. “Op basis van de testen die we gedaan hebben met het technisch filter zien we dat 7 procent van alle schadegevallen complex en veiligheidskritisch is. Dat aandeel kan nog iets groeien. Aan de andere kant zullen zaken die nu nog onder de Plusnorm vallen straks gemeengoed zijn geworden en door iedere schadehersteller gedaan moeten kunnen worden. Dus dat aandeel zal nooit hoger dan pakweg 10 procent worden. Het is aan de bedrijven zelf of ze de investering willen doen om zich te kwalificeren voor de Plusnorm. Voor een bedrijf met vijf vestigingen bijvoorbeeld is het niet verstandig om al die vijf bedrijven op te laten gaan voor de Plusnorm. En een klein bedrijf moet goed weten voor wie het werkt, wat het schadeaanbod is, waarin het zich wil specialiseren.”
‘Het is aan de bedrijven zelf of ze de investering willen doen om zich te kwalificeren voor de Plusnorm.’
Toine Beljaars: “Blijkt uit het technisch filter dat een bedrijf niet beschikt over de juiste competenties, dan besteedt het bedrijf werk uit. Dat kan prima een keuze zijn. Een Plusnorm-bedrijf herstelt die schade in principe zelf, maar we willen zeker niet de bestaande samenwerkingen die er nu zijn in de weg zitten. Dat kan ook niet. Voor beide soort bedrijven is er ruimte in de markt. Deze markt vraagt om een bepaalde mate van specialisatie. Dat hoeft niet per se een merkspecialisatie te zijn. Het kan ook zijn dat een bedrijf zich wil specialiseren in het herstel van elektrische auto’s.”
Aansprakelijkheid
Het gebruik van het technisch filter wordt dus binnenkort verplicht voor alle Bovag-bedrijven. Wat niet bij Bovag aangesloten schadeherstelbedrijven doen, moeten zij zelf weten. Toine Beljaars: “Daar gaan wij niet over. Het mooie is wel dat alle opdrachtgevers in Nederland in de gestuurde schadestroom, of het nu leasemaatschappij of verzekeraar betreft, het Bovag-lidmaatschap als eis stellen aan hun aangesloten bedrijven. Die willen ook beschermd zijn tegen aansprakelijkheid, want dat is ook nog een belangrijk aspect van de Plusnorm: het beschermt bedrijven ook bij aansprakelijkheid als het bedrijf kan aantonen dat het bij het herstel aan alle voorwaarden heeft voldaan, want dat is wel de situatie waar we vandaan komen: onbewust onbekwaam. Dat willen we nu echt aanpakken door dat technisch filter, dat objectiveert wat er aan de hand is, zodat je alleen datgene doet waarvan je zeker weet dat je het kunt. Bezint eer ge begint.”
Foto boven: Het technisch filter kijkt naar die onderdelen in de auto waarvoor aanvullende opleidingen nodig zijn: datanetwerken, de complexiteit van de wielophanging, hoogvoltagesystemen, veiligheidssystemen en de veiligheidskooi.