Veiligheidshamer vaak nutteloos onder water

Conventionele veiligheidshamers zijn vaak ongeschikt als de auto in het water terecht is gekomen. Alleen veiligheidshamers met een springveer blijken onder water goed te werken. Dat heeft Tros Radar onderzocht.

Jaarlijks komen zo’n 750 tot 800 auto’s in het water terecht. Dat kan soms onschuldig zijn. Maar vaak gaat het om ernstige ongelukken, want bij 50 tot 60 gevallen per jaar overleven de inzittenden het ongeluk niet.

Een veiligheidshamer kan in zo’n geval levens redden. Welke hamer kun je het beste aanschaffen? In ieder geval zou dit een hamer moeten zijn met een springveer want die doet het ook goed onder water. Helemaal met moderne auto’s is dat belangrijk. In moderne auto’s worden de deuren en ramen namelijk elektrisch bediend. En door kortsluiting gaan deze niet meer open zodra de auto te water raakt. De auto verandert op dat moment in een doodskist, hij zinkt en zonder goede hamer kun je deze niet meer verlaten.

Gebruik

Richt de hamer altijd in de hoek van de zijruit bij de spiegel. Of het nou een meer klassieke hamer is waarbij je echt moet slaan of een hamer met een springveer, altijd in de hoek van de zijruit slaan of plaatsen. De voorruit en de achterruit zijn minder goed. Het glas van deze ramen is extra sterk, waardoor het moeilijk kan zijn om dit glas te breken.

Radar heeft zes verschillende hamers getest op gebruiksvriendelijkheid. Daarbij kwam de Lifehammer Evolution als beste uit de test.

1: Lifehammer Evolution
2: ResQme
3: Lifehammer Classic
4: CRKT Exittool
5: Action
6: ELRO Hammer

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *