Verkoopkracht werkplaats moet beter

De vorige WESP-index was gebaseerd op de input van negentig universele garagebedrijven. Inmiddels kan de data van 110 garages worden vergeleken. De trend is overigens niet veranderd, maar wel wordt duidelijk dat een dalende onderdelenomzet per werkorder aandacht verdiend.

Voor een individueel autobedrijf kan het een bewuste keuze zijn om structureel minder dure onderdelen te gebruiken, anderzijds kan het ook minder onderdelen betekenen. Dat laatste kan inhouden dat de consument zaken uitstelt, dat de concurrent het beter doet of dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de commerciële kracht.

De kwaliteit van een werkplaats wordt vandaag de dag niet alleen afgemeten aan de technische prestatie. Ook de verkoopkracht is belangrijk voor de continuïteit.

Vergelijking werkplaatsomzet 110* universele garages

Tijdvak Aantal
werkorders
Omzet per
werkorder
Loon per
werkorder
Onderdelen
per werkorder
% loon per
werkorder
Q1-2013 58.289 €245 €93 €151 38,2%
Q2-2013 65.818 €237 €94 €147 38,2%
Q3-2013 57.447 €247 €96 €150 39,1%
Q4-2013 68.137 €242 €92 €150 38,1%
Q1-2014 60.927 €239 €94 €145 39,5%
Q2-2014 45.162 €235 €93 €142 39,7%

*De analyses van de vorige afleveringen van de WESP-data reeksen waren gebaseerd op respectievelijk tachtig en negentig deelnemende garages. ASM | 23062014 | Bron: WESP

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *