De online handel in auto-onderdelen heeft een (voorlopig) verzadigingspunt bereikt. Ook het prijsverschil tussen offline en online kanalen (21 procent) lijkt een bodem te hebben bereikt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Duitse branchevereniging Vrei en onderzoeksbureau 2HM and Associates die de online verkoop van onderdelen in zes Europese landen peilden.

Uit het onderzoek blijkt dat de online handel in auto-onderdelen jaarlijks nog groeit maar dat de dynamiek afneemt. In alle onderzochte Europese landen valt de groei in de prognoseperiode tot 2018 onder de drempel van 10 procent, wat wijst op een tendens van verzadiging. Redenen zijn onder meer de krimpende mogelijkheden voor particuliere klanten en de technische complexiteit van de voertuigen. Het gros van de omzet wordt nog steeds gehaald uit ’easy producten’ zoals ruitenwissers en oliën.

De meerderheid van de online aanbieders hebben de opstartfase nu overwonnen en investeren fors in hun winkels. Kenmerkend zijn toenemende internationalisering, diversificatie van de inkooprelaties, professionele prijsstrategieën en de toenemende aandacht voor commerciële klanten, zoals workshops. Ook geven internetwinkels hun waar vaker meertalig weer en bieden ze aanvullende diensten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 juni 2025
Dekra viert honderdste verjaardag
30 juni 2025
RAI Vereniging: Zet mobiliteit centraal
30 juni 2025
Clepa presenteert duurzaamheidsmanifest
30 juni 2025
Focus op bandenafzet
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
Meest bekeken berichten
Recente reacties