Volkswagen-CEO Müller twijfelt aan diesel

Volkswagen-topman Matthias Müller betwijfelt of het zinvol is te blijven investeren in dieseltechniek. De kosten en moeite om te voldoen aan toekomstige Europese CO2-eisen zijn wellicht te hoog, zeker bezien in het licht van de steeds betere prijs-prestatie-verhouding van elektrische aandrijving.

“Tegen deze achtergrond dringt zich de vraag op of wij op een bepaald moment nog veel geld moeten steken in de verdere ontwikkeling van diesels”, aldus Müller in een interview met het Duitse Handelsblatt. De toekomst van de diesel in eigen land zal volgens hem “in een dialoog met de politiek” worden bepaald.

Een definitieve streep zet Müller niet door de diesel, laat staan dat hij een concrete termijn noemt. Maar het feit alleen al dat hij zich publiekelijk hardop de vraag stelt over nut en noodzaak is op de thuismarkt reden voor ongerustheid. Tienduizenden banen zijn afhankelijk van deze vorm van aandrijving. Van alle nieuwe personenauto’s is in Duitsland 46 procent een diesel.

Een woordvoerder van toeleverancier Bosch zegt de twijfel van Müller niet te zien als een voorbode van een naderend einde. De diesel is volgens Bosch wat emissieresultaten betreft al aanzienlijk verbeterd en zou voldoende ruimte bieden om nog schoner te worden. Sterker nog: de diesel is volgens Bosch onmisbaar om te voldoen aan EU-milieudoelstellingen.

In de nasleep van de softwaremanipulatie, om goed te scoren bij emissietests, heeft Volkswagen in de VS alle dieselmodellen uit de handel genomen. Met klanten en overheden is de fabrikant verwikkeld in een (financiële) compensatieregeling. Of er op de Amerikaanse markt ooit nog VW-diesels verkocht gaan worden is onduidelijk. Vorige week werd bekend dat het concern een inhaalslag gaat leveren op het gebied van elektrische mobiliteit. Binnen tien jaar moet een kwart van alle voertuigen die de fabrikant levert volledig elektrisch rijden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.