Voorbij de waan van de dag

Deze maand is het vijf jaar geleden dat Aftersales Magazine het levenslicht zag. Een nieuwe titel in een bomvolle markt, maar met een formule waarvan wij in ieder geval vonden dat het een plek verdient. Het oordeel daarover laat ik aan de markt, laat me gerust weten hoe u erover denkt. In de afgelopen tijd is er veel gebeurd in de markt, dat weet u als branchespeler zelf beter dan wie ook.

Opvallend is echter dat we veel van die veranderingen inmiddels als vanzelfsprekend zijn gaan zien. ‘Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen.’ Dit citaat van schrijver-filosoof George Santayana schoot mij door het hoofd, terugkijkend op de afgelopen vijf jaargangen.

Zo publiceerden we plattegronden met de netwerken van zowel de grossiers als de schadeketens omdat er op dat moment een aantal verschuivingen en overnames kort achter elkaar kwamen en we het effect ervan in beeld wilden brengen. Het bleek slechts een voorbode van wat er in 2014 nog zou gebeuren…
Of het nu gaat om het roemruchte, zelfs verguisde Coopers & Lybrand rapport (De erfenis voorbij) dat inmiddels alweer ruim vijftien jaar geleden verscheen of om andere voorspellingen; de reacties zijn steeds weer hetzelfde. Zo’n vaart zal het toch niet lopen?

Vijf jaar terugkijken is makkelijker in ieder geval dan vijf jaar vooruit kijken. Dat de aftersaleskoek kleiner wordt, daar is weinig discussie over maar hoe klein is die koek dan nog? Uit welke ingrediënten bestaat deze? Welke spelers zijn er in 2020 nog bij en voor wie bleek het bord onder de koek te klein geworden?

De waan van de dag regeert echter en voor je het weet is het 2020. Een aantal branchegenoten neemt af en toe eens wat bespiegelend afstand en denkt een aantal zetten in het schaakspel vooruit. Wat is het perspectief als ik mijn merkdealerschap verlies? Wat is een uitwijkmogelijkheid als mijn grossier van bloedgroep switcht, met alle gevolgen van dien voor mijn werkplaatsconcept? Of, voor de conceptlozen, wat is de toekomst zonder conceptondersteuning in een wereld die steeds verder digitaliseert? Om nog maar te zwijgen over die typische ondernemersvraagstukken zoals is mijn bedrijf dan nog wel mijn oudedagsvoorziening? Topics genoeg voor een titel zoals het onze dat branchekennis over de aftersalesketen wil combineren met inspiratie voor de lezer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *