Vrije grossiers naar Group Auto

Automaterialengrossiers Raydo (Etten-Leur) en Van Dijk (Groningen) hebben zich aangesloten bij Group Auto Nederland. Beide grossiers zaten nog niet in een andere grossiersorganisatie. Freek Blekxtoon, directeur van Group Auto, is verheugd met deze ontwikkeling. “De grossiersmarkt is erg onrustig geweest na de spraakmakende overnames door LKQ, dat een groot aantal eigen klanten maar ook andere grossiers heeft ingelijfd.”

Freek Blekxtoon: “Sinds LKQ op 11 april 2014 vijf van haar grootste klanten inlijfde en daarna als een mokerslag ook nog veel andere vrije grossiers aankocht, zijn de overgebleven vrije ondernemers erg onrustig geweest. Je kan inmiddels echter concluderen dat er eigenlijk nauwelijks vrije grossiers van grossiersgroep zijn gewisseld. Alleen de bedrijven die verkocht zijn en de bedrijven die Full Fource partner werden bij LKQ, zijn geswitched. Maar de mobiliteit van grossiers tussen grossiersgroepen onderling is dus zeer beperkt gebleven tot slechts een handjevol verschuivingen. De grootste paniek is voorbij en je ziet dat ook de volledig ongebonden grossiers nu ook voor keuzes worden gesteld.”

Nieuwe leden

Het totaal aantal Group Auto-leden omvat nu 38 bedrijven met zo’n zestig vestigingen. “Sinds de start van de samenwerking met Sator kregen we er zo’n zestien nieuwe leden bij”, zegt Blekxtoon. Group Auto verwacht volgens hem op korte termijn nog meer nieuwe leden te kunnen melden.

“De samenwerking met Sator verloopt positief, nadat we begin 2014 uiteraard ook allemaal aan de nieuwe situatie moesten wennen. Ik geloof overigens niet dat de huidige foto van de markt zo zal blijven, wij verwachten nog diverse grote veranderingen op korte en middellange termijn. Er is erg veel geld geïnvesteerd door zowel LKQ, als Partspoint en ook anderen, en momenteel worden er nog meer kosten gemaakt om extra voorraden in de markt te leggen. Al die extra kosten moeten weer worden terugverdiend, terwijl de bruto marges onder druk staan. En in de bandenwereld staan we pas aan het begin van ingrijpende hervormingen. Voor ons als grossiersorganisatie dus een kwestie van wakker blijven en zorgen dat je flexibel blijft.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1788 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.