Wegenwacht lanceert Geel Wiel

Bijna alle voertuigen van de Wegenwacht worden de komende weken uitgerust met een universeel reservewiel. Het is passend te maken voor de meeste voertuigen. Dat is volgens de ANWB een uitkomst nu steeds minder auto’s standaard zijn uitgerust met een reservewiel en het aantal pechgevallen met lekke banden juist toeneemt.

Het gele wiel van de Wegenwacht vervangt de lekke band met velg en is een noodreparatie waarmee de leden snel weer met hun eigen auto verder kunnen. De snelheid is gelimiteerd tot tachtig kilometer per uur. Lekke banden horen samen met accu- en dynamoproblemen tot de meeste voorkomende oorzaken van pech. In 2015 hielp de Wegenwacht 136 duizend ANWB-leden met een lekke band.

Het idee van het universele reservewiel is afkomstig van de AA, de Engelse zusterclub van de ANWB. Om ruimte en gewicht – en daarmee brandstof – te besparen, worden nieuwe auto’s tegenwoordig bijna niet meer uitgerust met een reservewiel. Daardoor is het aantal voertuigen zonder reservewiel ten opzichte van 2014 gestegen met twintig procent. Dit zorgt bij bandenpech voor het nodige oponthoud. Als er geen reservewiel aanwezig is, moet de Wegenwacht bij lokale bandenleveranciers en reparateurs op zoek naar de juiste bandenmaat.  Hierdoor duurt het vervangen van een band, zelfs onder de meest ideale omstandigheden, al gauw minimaal één á anderhalf uur. Dat is met het gele wiel verleden tijd. Dit wiel past vrijwel altijd (de AA houdt het op negentig procent van de auto’s zonder reservewiel). Uitzonderingen zijn lekke banden met een sterk afwijkende maat) . Volgens de ANWB is de gestrande reiziger binnen een kwartier weer op  weg.

Leden kunnen het gele wiel na gebruik binnen vijf dagen gratis naar de ANWB terugzenden in de bijgeleverde bandenhoes of hun garage vragen dit te verzorgen. Zij kunnen de band ook laten vervangen in een Service Centrum van de Wegenwacht. 

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.