Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen

Maar al te vaak wordt samenwerking gepredikt, terwijl het in de praktijk uitermate stroef verloopt. Gelijkwaardig partnership en win win-situaties worden wel met de mond beleden, maar het gedroomde succes blijft vaak uit.

In de praktijk draait het dikwijls om machtsverhoudingen en keiharde tegenstellingen: winnen of verliezen. Samenwerking komt regelmatig terug als managementterm, want groei, schaalgrootte, hogere efficiëntie en de juiste marktpropositie blijven belangrijk. Groei door overname kan lastig en tijdrovend zijn, zeker door de crisis, en succes is niet gegarandeerd. Autonome groei in volwassen markten is minder makkelijk en vraagt om geld dat er misschien niet is.

Juist nu is samenwerking een goede optie. Binnen de keten (fabrikant, importeur, dealer) is samenwerken logisch en moeten spanningen en tegenstellingen worden opgeheven. Optimale klantbediening, centralisatie (deels) en bundeling van activiteiten, zoals internet, CRM en onderdelenbusiness (dat volop in de belangstelling staat). Kortom: er ligt een andere netwerkinrichting in het verschiet. Het merkgebonden en vrije kanaal zijn twee werelden die op elkaar gaan lijken, maar elkaar ook verder kunnen helpen (onderhoud, banden, schade, onderdelen). Zo kunnen verschillende universele formules (uitlaat, ruit, deuk en onderhoud) samenwerking zoeken: met elkaar of met de dealer en zijn importeur.

Een stap verder gaat samenwerking met andere sectoren of aanbieders van mobiliteitsdiensten. Het hoeft immers niet beperkt te blijven tot de klassieke verticale (klant-leverancier)of horizontale (soortgenoten) samenwerking, maar kan ook buiten de gebaande paden. Fiat in de Mediamarkt, Opel Adam of Volkswagen Up in een shop in de binnenstad, importeurs werken samen en beleveren de schademarkt (Care-project) of bandenketens die samenwerken met de grootste krant van Nederland of ANWB. Nieuweautokopen.nl werkt samen met ANWB en Autooz.nl, Halfords biedt online banden aan en universelen doen de montage (o.a. Vakgarages), Buienradar.nl (RTL) biedt weer gerelateerde autoproducten in haar webshop en laat Kijkshop de operatie runnen. Ander voorbeeld is Wegener die auto’s verkoopt via Autotrack, informatie geeft via Carsom.nl en leads genereert in onderhoud.

Waarom doen ze dit?

Natuurlijk, samenwerken is leuk en leidt tot iets moois: ‘wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen’. Ook zakelijk zijn er goede redenen. Het brengt het beste van verschillende werelden bij elkaar en laat ruimte voor flexibiliteit en eigen identiteit. Mentaal moet er een knop om: niet meer alles zelf willen doen en 100 procent controle, naar samen werken. Technologie is de grote game changer die snel echte krachtenbundeling mogelijk maakt. Samenwerking is niet de ultieme oplossing voor de crisis of andere problemen, maar kan wel veel voordeel bieden.
Het past in de huidige technologie en trend van kennis  delen en bewijst zich steeds vaker als geslaagd economisch en maatschappelijk model. Daar weten we bij de coöperatieve Rabobank alles van.

Hans Groenhuijsen

Hans studeerde nieuwste geschiedenis (universiteit Utrecht) en bedrijfskunde (TH Delft/IIB). Hij heeft zijn sporen verdiend als adviseur (Boer & Croon en als zelfstandig adviseur), als interim-manager en in diverse staf-, management- en directiefuncties (Centraal Beheer, CARe Schadeservice, Athlon Groep, Akzo Nobel/Nobilas, Pon/Dutchlease en Rabobank Wholesale). Vanuit ‘Hans Groenhuijsen, advies in automotive en mobiliteit’ richt hij zich op een scala aan ondernemingen en activiteiten rondom auto en mobiliteit in brede zin, de raakvlakken en dwarsverbanden tussen verschillende (sub)sectoren. Zijn focus ligt daarbij op: strategie : analyse, visieontwikkeling, strategieformulering en realisatie innovatie : vernieuwing in producten en services, organisatie, proces en besturing transformatie : verbetering, herstructurering, reorganisatie, fusie & overname verbinding : samenwerking binnen en tussen bedrijven, tussen sectoren, tussen verschillende ideeën, tussen de traditionele wereld en een nieuwe wereld het verhaal : spreker/inleider, presentator, dagvoorzitter, columnist/publicist. Met als resultaat voor de opdrachtgever: een heldere kijk op doelen en de weg ernaartoe (visie en strategie) alternatieven en ondersteuning bij keuzes een directe bijdrage aan het nemen van initiatief, de actie een versterking van de onderneming : efficiënter, effectiever, slimmer, fit voor de toekomst verankering in de organisatie: grip, overtuiging, manier van werken.

Van Hans Groenhuijsen zijn er nog 15 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Hans Groenhuijsen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.