Het universele autobedrijf afficheert zichzelf vaak als kleiner en goedkoper dan het dealerbedrijf, soms als een alternatief voor de dealerwerkplaats, maar nooit op hetzelfde niveau. MAX’S gaat dat wel doen.

Binnenkort opent de eerste vestiging van MAX’S Mobility Service Centre zijn deuren aan de Paramariboweg in Apeldoorn, pal naast de Volvo-dealer. MAX’S is immers het eigen, universele multimerkenconcept van de Volvo Nieuwenhuijse Groep, met zes vestigingen in Nederland. Technisch directeur Jelle Nijman geeft Aftersales Magazine tekst en uitleg over het concept.

Universeel

“Naast onze Volvo-dealerbedrijven hebben we in Heerde en Zutphen een occasioncenter. Daar voeren we uiteraard meerdere merken. Deels betreft het inruilers, maar we hebben ook een actief inkoopbeleid. We sturen daar tevens op de aftersales en die heeft net als de occasionverkoop een duidelijk universeel, multimerkenkarakter. Bij het bepalen van onze langetermijnstrategie – waarin groei centraal staat – vormen Volvo en voor de aftersales ook de gelieerde merken Polestar en Lynk & Co onze basis. De praktijk wijst uit dat ook onze twee multimerkenvestigingen een succesvol verdienmodel hebben. Het succesvolle universele model van Heerde en Zutphen hebben we vertaald in een concept dat naast en los van Volvo voor groeikansen kan zorgen. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van het concept MAX’S Mobility Service Center, kortweg MAX’S.”

Doelgroep

De naam is afgelopen jaar ontstaan in samenwerking met een gespecialiseerd marketingbureau. “We wilden een naam die het mogelijk maakt om het conceptidee op een persoonlijke manier aan potentiële klanten over te dragen, een naam die een karakter, een persoon vertegenwoordigt. Dat werd MAX’S. Gezien de occasionverkopen richt MAX’S zich enerzijds op een brede doelgroep en anderzijds op consumenten die graag autorijden en die betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben staan. Daarnaast hebben ze gemak als voorwaarde bij hun keuzeproces. We hebben consumenten op het oog die het dealerwerkplaatsniveau weten te waarderen en niet direct op zoek zijn naar het goedkoopste adres voor onderhoud en reparatie. Desondanks zullen ze blij verrast zullen zijn als ze de factuur van MAX’S krijgen, want de werkplaatstarieven zullen wel degelijk een stuk onder het dealerniveau blijven. Wij willen MAX’S niet positioneren als een alternatief voor de dealer, maar in het verlengde van de dealer.”

Jelle Nijman: “Ook ik heb geen glazen bol, maar wel de overtuiging dat we iets neerzetten dat bij onze visie past en vooral aansluit bij de wensen van de consument in die segmenten die we op het oog hebben.”

Modern

MAX’s is een modern concept, met dito uitstraling. “Om het moderne gezicht te accentueren hanteren we de nodige Engelse termen. Zo hebben we geen receptie, maar een Bar, waar een barista voor de ontvangst zorgt en de klant verder helpt. Er zijn diverse klantruimtes, waaronder de Boardroom. Daar faciliteren we niet alleen een aantal werkplekken, maar kunnen zelfs kleine bijeenkomsten worden gepland. De verkoopruimte en de werkplaats zijn omgedoopt tot respectievelijk Dancefloor en Repair Room, daar waar het allemaal gebeurt. De werkplaats zal met zes werkplekken ook groot zijn in vergelijking tot het gemiddelde onafhankelijke autobedrijf. Dat verhoogt de druk op de marketingactiviteiten, want die werkplekken moeten wel productief zijn. Uiteraard zullen we onderweg veel leren en ongetwijfeld bij moeten sturen. Wij zijn benieuwd hoe de consument in de praktijk zal reageren.”

Wat kan die klant verder nog verwachten? “Ten eerste kan 24/7 online een afspraak worden gemaakt. Fysiek houden we openingstijden aan van 7.00 uur tot 18.00 uur. Dat sluit aan bij wat we de Gemaxservice noemen.” Voor de vele merken die in de MAX’S-garage zullen komen, zijn er inmiddels goede contacten met onder andere Alliance Automotive Group Benelux, niet alleen voor onderdelen, maar ook voor het trainen en opleiden van de werkplaatsmedewerkers. Die medewerkers vinden is in de branche nog wel een uitdaging. “Daarom hebben we in onze groep jaren geleden al de vierdaagse werkweek ingevoerd, ook in de werkplaats. Weliswaar met enige flexibiliteit, maar het heeft ons wel een loyale en sterk gemotiveerde organisatie opgeleverd. De medewerkers ervaren het als een belangrijke verworvenheid die ze bij een ander autobedrijf niet zo snel vinden. En eerlijk is eerlijk: het was in het begin best puzzelen voordat we de juiste werkschema’s hadden opgesteld.”

Franchise

Het concept staat nog in de kinderschoenen, maar Jelle Nijman verwacht er veel van. “Wij zijn ervan overtuigd dat we iets hebben ontwikkeld dat succesvol kan zijn. Ook ik heb geen glazen bol, maar wel de overtuiging dat we iets neerzetten dat bij onze visie past en vooral aansluit bij de wensen van de consument in die segmenten die we op het oog hebben. Ontwikkelt MAX’S zich zoals we willen, dan kan het ook op andere plekken in ons bewerkingsgebied worden uitgerold, of zelfs daarbuiten, al dan niet als franchise. Het is nog geen keihard plan, maar soms droom ik daar al wel van.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 september 2024
13 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38