Wiegel ontvangt eerste boek Koskamp

Met zijn vandaag verschenen boek ‘Per saldo, een komma verschil‘, doorbreekt Johan Koskamp een taboe in het bedrijfsleven: ondernemen op basis van de Bijbel. Het geloof is een onderwerp dat meestal wordt vermeden in het zakenleven. Koskamp doet dat anders en met overtuiging.

Als directeur van de gelijknamige grossiersgroep Koskamp uit Den Ham realiseert Koskamp zich maar al te goed dat het geloof, evenals de politiek zeker geen alledaags gespreksonderwerp is in de zakenwereld. Dat weerhoudt hem er niet van een persoonlijk boek te schrijven over de grote invloed van het geloof op zijn managementstijl.

Crisis

“Ik draag mijn visie en overtuiging uit. Mijn deur staat altijd open”, zegt Koskamp. “Ook al ben ik een overtuigd gelovige, betekent dat zeker niet dat ik de ideale manager ben en geen fouten maak of heb gemaakt. In dit boek schrijf ik behalve over de pieken, ook over de dalen waar we als onderneming doorheen zijn gegaan. Ik heb bijvoorbeeld twee keer een oliecrisis meegemaakt met het bedrijf. Het eindresultaat is in ieder geval dat er nu een hele gezonde en best eigenzinnige organisatie staat.”

Lintje

“Zodra je de 65 nadert, denk je meer na over wat achter je ligt”, vertelt hij. “Ik wilde mijn geloofsovertuiging omzetten naar de managementpraktijk. Ik ben nu niet plotsklaps managementadviseur geworden, maar wil graag mijn leidinggevende ervaringen delen met anderen.”

In het boek ontbreekt het lintje dat Koskamp van de Koningin heeft gekregen. “Ik ben tegen, wat ik noem, persoonlijke trotsigheden. Wel ben ik trots op de gehele onderneming: mijn familie, medewerkers en mijn directieleden Liesbeth en Bram-Teun. Het lintje heb ik gekregen voor allerlei sociale taken die ik ernaast vervul. Dat beschouw ik als een normale zaak, een bijdrage aan de maatschappij. Daarvoor hoef ik geen lintje, ook al is het natuurlijk wel een bepaalde erkenning. Ik heb de eer dan ook ‘doorgegeven’ aan mijn te vroeg overleden vader Abraham Koskamp, want als iemand een lintje verdiende, was hij het wel. Niet voor niets draag ik ook mijn boek aan hem op.”

Download hier de PDF van het volledige interview met Johan Koskamp >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.