Ik zit in de auto als Bram Koskamp me zaterdagmorgen belt. Zijn foto popt up in het scherm op m’n dashboard. Een vertrouwd plaatje van Bram tussen de stellingen met remschijven. Maar het bericht dat hij brengt is schokkend; “Johan is vannacht overleden” onverwacht, zonder ziekbed. Op zo’n moment lijkt het of het bloed uit mijn benen trekt. Ik zet m’n auto aan de kant en heb even tijd nodig op me te herpakken. Ik realiseer me dat ik iemand verlies waarmee ik heel veel jaren intensief heb samengewerkt.

Samenwerken, samen werken, samen bouwen, samen winnen, samen pijn lijden. Het hoorde er allemaal bij. Want samen betekende voor Johan echt samen. Loyaliteit en vertrouwen waren twee onlosmakelijke steekwoorden in onze relatie.

Johan’s besmetting met het automotive-virus begon toen hij na schooltijd een bijbaantje kreeg bij Opeldealer Van Egmond in Nijverdal. Hij zou er nooit meer los van komen. In de loop der jaren kwam elke fase van z’n carrière voorbij. We genoten er beide van om dat te delen. Het begrip “selfmade man” leek voor hem uitgevonden te zijn.

In de tachtiger jaren begon de intensieve samenwerking tussen Koskamp en Van Heck. Geen zee ging te hoog. Toen we aan zagen komen dat het aanhouden van een onderdelenvoorraad bij universele autobedrijven onmogelijk werd, startte Koskamp als eerste in Nederland een bezorgdienst die vier keer per dag bij garagebedrijven afleverde. Met een vloot van zestien Seat Terra’s werd dat duidelijk zichtbaar in Koskamp’s verzorgingsgebied. De concurrentie lag in een deuk en voorspelde een zakelijk rampscenario. De pioniersrol van Koskamp zette een ontwikkeling in gang die binnen enkele jaren door iedereen werd overgenomen en nog steeds actueel is.

Ook met online bestellen speelde het bedrijf een baanbrekende rol. In de negentiger jaren konden autobedrijven met een piepend modem al bij Koskamp bestellen. Een aantal medewerkers die de autobedrijven voorzagen van een PC en de ondersteuning die daar bij hoorde, zijn nog aan het bedrijf verbonden. Ook buiten werktijd rolden de orders van de snerpende Oki printer. Op zaterdagavond kon Johan het vaak niet laten om me even te bellen en de online omzet van die week te melden. Z’n drive kende geen grenzen en het werkplezier spatte ervan af.

Met Johan in die jaren als de absolute “motor” van het bedrijf, was Koskamp Automaterialen toch een echt familiebedrijf. Z’n echtgenote Herma, dochter Liesbeth en neef Bram deden volop mee op elke plaats in het bedrijf waar dat maar nodig was. De contacten met klanten waren mede daardoor ook heel persoonlijk. Geen geboorte, jubileum of belangrijke gebeurtenis in de klantenkring ging ongemerkt voorbij. Die oprechte betrokkenheid overtreft elke professionele klantenbindingsactie van marketeers.

Johan Koskamp wist als geen ander dat hij het niet alleen kon. Dat hij z’n familie, klanten, medewerkers en leveranciers nodig had. Daarom smeedde hij met hen banden waarbij loyaliteit en vertrouwen onvoorwaardelijk waren. In 2012 publiceerde hij een boek waarin hij z’n opvattingen over de rol van het Christelijk geloof op een ontwapenende manier uit de doeken deed. “PER SALDO, een komma verschil” was de titel van het boek. Johan heeft honderden exemplaren ervan persoonlijk afgeleverd bij z’n klanten. Hij vertelde me dat die bezoeken tot prachtige gesprekken leidden over waar het in het leven echt om gaat. Ook in dat opzicht was Johan Koskamp een man met een missie!

De laatste jaren trok hij zich steeds meer terug uit de actuele bedrijfsvoering. Wetende dat Bram Koskamp nu de rol van “motor” op zich had genomen en z’n dochter Liesbeth, die hij in mijn aanwezigheid steevast Liesje noemde, actief is in de leiding van het bedrijf.

Ik sprak hem steeds minder. Maar als we met elkaar belden voelde dat meteen weer vertrouwd. Ik zal ‘m missen.

Adriaan Roggeveen

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
16 januari 2025
Acea-president vraagt om uitstel CO2-doelstellingen
16 januari 2025
Plan-IT voegt Nationale Autowasbon toe
16 januari 2025
Fastned: 39 procent meer omzet uit laden in Q4
15 januari 2025
Auto1: Occasionprijzen -3,3 procent in 2024
Meest bekeken berichten
Recente reacties