De gecombineerde omzet van de VDL Groep is in 2020 uitgekomen op 4,7 miljard euro, een daling van 19 procent ten opzichte van 2019 (5,8 miljard euro). De winst daalde met 38 procent van 156 miljoen euro in 2019 tot 97 miljoen euro in 2020.

Wel is de orderportefeuille gegroeid, van 1,2 miljard euro in week 10 van 2020 tot 1,4 miljard in week 10 van 2021. Het aantal medewerkers is het afgelopen jaar met 270 flexibele krachten afgenomen tot 15.464 medewerkers eind 2020.

Crisis

Uiteraard heeft VDL te lijden gehad onder de gedwongen sluiting van de fabrieken als gevolg van de anti-coronamaatregelen. President-directeur Willem van der Leegte: “We kijken terug op een turbulent 2020. Doordat gedurende de coronacrisis materialen, medewerkers en marktvraag niet gelijktijdig én in onvoldoende mate aanwezig zijn geweest, heeft de productie van veel VDL-bedrijven tijdelijk volledig of gedeeltelijk stilgelegen. Duizenden van onze medewerkers, die niet kunnen thuiswerken, konden vooral in het begin van de crisis geen werk meer verrichten. Ik ben enorm trots op onze medewerkers en op de manier waarop we ons met z’n allen door de crisis aan het manoeuvreren zijn. Doordat de marktvraag in het tweede halfjaar herstel heeft laten zien en door onze spreiding van activiteiten hebben we onze vaste medewerkers in dienst weten te houden – mede dankzij gebruik te maken van de NOW-regelingen – én hebben we 2020 winstgevend kunnen afsluiten. Zeker onder deze omstandigheden stemt ons dat tevreden.”

Autoassemblage

De in omvang belangrijkste activiteit van VDL is de assemblage voor BMW in de fabriek in Born. De omzet van deze divisie is met 25 procent gedaald van 3,1 miljard euro in 2019 tot 2,3 miljard in 2020, al heeft VDL het jaar nog wel met een positief resultaat kunnen afsluiten. Het afgelopen jaar zijn er in Born 125.666 auto’s gebouwd, 23,4 procent minder dan de 164.097 in 2019. BMW heeft inmiddels te kennen gegeven zijn modellen vanaf 2024 in eigen huis te gaan produceren. VDL is in gesprek met andere autofabrikanten om deze lacune op te vullen.

Als gevolg van de aanhoudende coronacrisis en de daarmee gepaard gaande haperingen in de toeleveringsketen is de toekomst onzeker. Toch spreekt de VDL Groep de verwachting uit dat zowel omzet als winst in 2021 licht zullen stijgen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties