Zeer gevaarlijke winterbanden (update)

Winterbanden die alleen geschikt zijn voor Scandinavië vinden via het internet hun weg naar Nederland. De vraag naar winterbanden blijft onveranderd hoog, maar het aanbod via de reguliere kanalen is minimaal. Consumenten, autobedrijven en grossiers schakelen daarom internet in om zelf op inkooppad te gaan. Met name uit Scandinavië is er een toestroom van winterbanden ontstaan. Het grote probleem is dat deze wintersoftbanden zeer geschikt zijn voor de koude weersomstandigheden in het hoge Noorden, maar niet bij ons.

Deze banden zijn namelijk voorzien van extra zachte compounds die boven de 5 à 6 graden Celsius op onze droge wegen zeer snel slijten, in korte tijd hun profiel verliezen en dus glad worden. De meeste consumenten, maar ook autobedrijven en grossiers zijn hier vaak niet van op de hoogte. En wie de consument niet goed informeert loopt de kans om mede verantwoordelijk te zijn voor mogelijke verkeersonveilige situaties, of de klant op bezoek te krijgen als die na relatief korte tijd zijn banden weg kan gooien.

Waaraan herken je een Scandinavische winterband? Soms zijn ze voorzien van gaatjes om spikes te kunnen monteren. De snelheidscode Q, dat vaak op een voor de Nordic-markt geschikte wintersoftband staat vermeld, moet een belletje doen rinkelen. Dat is een code die een lagere maximale snelheid van 160 kilometer per uur aangeeft.

Bij Vereniging Vaco zijn nog geen incidenten bekend, maar stellen bij monde van woordvoerder Edwin Brinksma dat het zeer onverstandig is om deze Nordic-winterbanden in ons land te verkopen of te monteren. De zachte banden leiden tot onveilige rijcondities.

UPDATE
Bandi Vaczi is manager marketing en communicatie bij Apollo Vredestein en beveelt verschillende soorten banden aan voor verschillende Europese landen. "Op het moment dat voor de Scandinavische markt bestemde banden in West- of Centraal Europa verkocht worden verwachten wij van de branche dat zij de klant juist informeren."
Hij laat ook weten dat de mengsels voor de Nordic banden zijn gemaakt voor lagere temperaturen en in principe niet voor het gebruik bij temperaturen boven nul. Ook het profiel is hiervoor geschikt gemaakt. "Dat resulteert in een band die het heel goed doet op sneeuw en ijs, ook bij hele lage temperaturen (-15 tot -30). Echter bij hogere temperaturen en ook zeker op een nat wegdek zijn de prestaties niet gelijk aan Centraal Europese winterbanden, hetgeen kan leiden tot gevaarlijke situaties. Vroeger kon je de Nordic uitvoeringen herkennen aan hun lage speedrating (Q, tot 160 km/h), echter inmiddels zijn er ook verschillende van dit soort banden in T-speed te verkrijgen. In vergelijking met de Centraal Europes winterbanden (zoals onze Vredestein Snowtrac 3 en Wintrac xtreme) is het rijgedrag op droge wegen ook veel minder stabiel. De mensen in Scandinavië zijn daaraan gewend en passen hun rijgedrag daar op aan, dat noemen ze Nordic Driving Feeling. Bovendien zijn de maximale snelheden op snelwegen daar, zeker in de winter, meestal beperkt. In Finland gaat men van 120 naar 100 km/h, in Noorwegen is het altijd 100 en in Zweden 110 op de meeste snelwegen. Jammer genoeg is er niets waaruit je op kan opmaken wanneer je met een wintersoft band te maken hebt."

Download hier een Vaco-artikel over wintersoftbanden >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1680 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *