Zoek- en koopgedrag occasions verandert

Alphabet Occasions, sinds kort de nieuwe naam van de drie Used Cars Centres en onderdeel van Alphabet autolease, ziet een duidelijke verandering in de markt van occasions sinds de opening van de eerste vestiging in 2005 in Breda.

“Klanten die bij ons een occasion kopen, zijn steeds beter geïnformeerd en worden kritischer”, aldus Michael Bernsen, remarketingmanager van Alphabet. “Meer dan negentig procent van de consumenten zoekt een occasion online. Bovendien zoekt een koper gemiddeld 6,5 uur op internet naar een geschikte auto, voordat deze daadwerkelijk overgaat tot actie. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de zoekopdrachten steeds vaker regionaal gericht zijn. De voorkeur om binnen de directe omgeving een aankoop te doen, neemt dus toe. Heeft men de perfecte occasion op het oog en zijn er meerdere kapers op de kust, dan maken we het wel eens mee dat de koper telefonisch tot koop over gaat.”

Downsizing trend

Alphabet constateert dat de aankoop van kleine, nieuwe auto’s de occasionmarkt behoorlijk in de weg zit. “In de prijsklasse tot 10.000 euro kopen klanten veelal een nieuwe auto. Daarentegen is de vraag naar occasions in de prijsklasse 10.000 tot 20.000 met zo’n vijftien procent toegenomen (inmiddels bijna 70 zeventig van de verkopen), terwijl er voorheen een evenredige vraag was binnen alle segmenten. De consument is dus blijkbaar op zoek naar een goedkopere jonggebruikte auto die zekerheid biedt. Werden bovendien nog niet zo lang geleden de meeste occasions zonder inruil verkocht, inmiddels ruilt zo’n veertig procent van de kopers een auto in”, aldus Bernsen.

Naast zekerheid en betrouwbaarheid, is prijs uiteraard nog steeds een bepalende factor. “We merken bovendien dat onze klanten vaak tot in detail hebben doorberekend wat de auto hen gaat kosten, inclusief brandstof. Werd voorheen in de keuze minder rekening gehouden met brandstofverbruik, nu wordt goed bekeken hoe vaak men straks daadwerkelijk bij de pomp staat.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *