Acea vreest gevolgen Brexit voor autosector

Om “desastreuze gevolgen van Brexit voor de complete automotive spupply chain” te voorkomen, dringt fabrikantenkoepel Acea bij de 27 EU-lidstaten aan op meer aandacht voor de auto-industrie.

Grote bron van zorg is bijvoorbeeld of straks auto’s met een Britse typegoedkeuring onverminderd verkocht kunnen worden in Europa – en andersom. Wanneer per 30 maart 2019 Brexit een feit is, moet die huidige wederzijdse regeling van kracht blijven, stelt Acea-secretaris Jonnaert. “We vragen de Europese Commissie uit te leggen hoe dat gaat gebeuren.”

CO2

De verkoop van nieuwe personenauto’s in het Verenigd Koninkrijk (ruim 2,5 miljoen in 2017) is na die in Duitsland de grootste van Europa. Acea wil deze afzetaantallen behouden bij de bepaling of voertuigfabrikanten in 2021 hun CO2-doelstelling halen. “Niet meetellen van de VK-data zou de industrie erg weinig tijd geven om de strategie aan te passen.” Om die reden pleit Jonnaert ervoor de berekening van CO2-data te handhaven: alle 27 EU-lidstaten inclusief de uitkomsten van het Verenigd Koninkrijk.

Douane

Verder wijst de fabrikantenkoepel op het belang van soepele doorgang van onderdelen. De productie van auto’s is veelal gebaseerd op just-in-time toelevering. Elke nieuwe douanecontrole na Brexit zou leiden tot grotere productiekosten en -vertraging. In het slechtste scenario zou zelfs stilzetten van de band kunnen volgen. Om die reden acht Acea het van groot belang dat het Verenigd Koninkrijk deel blijft uitmaken van de Europese douane-unie. Sowieso zouden de wederzijdse overheden er goed aan doen nu al hun import-/exportprocedures te vereenvoudigen en hun douanepersoneel te versterken.

Horrorscenario

Mocht Brexit uitmonden in het horrorscenario – heffing van tarieven op elkaars personen- en bedrijfswagens – dan is dat een enorme lastenverzwaring voor zowel de autofabrikanten als de eindgebruikers, aldus Acea. Vorig jaar uitte de organisatie samen met Clepa ook al haar zorgen. Destijds ging het om de concurrentiepositie van de Europese automotive industrie.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †