Autodelen is nog een uitdaging

Car2go, het wereldwijd actieve autodeelproject van Daimler, breidt uit naar Schiphol. Een snelle, ongeplande korte rit per elektrische smart vanaf bijvoorbeeld de Amsterdam Zuidas wordt daardoor laagdrempelig.

Voor 0,31 euro per minuut en 8,90 euro luchthaventoeslag kan de connected en/of online zakenman of -vrouw naar de luchthaven. Nabij de entree, op speciale parkeerplaatsen, laat hij of zij de compacte Car2go achter. De dienst gaat dus écht van A naar B, niet via een tussenstop in een parkeergarage of een NS-perron. Daarmee is het een directe concurrent van taxi- of Uber-achtige alternatieven.

Ride-hailing

De deelautodienst van Daimler ging november 2011 van start in Amsterdam. Inmiddels staan er zo’n 350 smarts. De deze week bekendgemaakte uitbreiding naar Schiphol zal zich moeten bewijzen in een dynamisch krachtenveld, waar ride-hailing of ritdelen momenteel meer in trek lijkt dan autodelen. Er zijn genoeg leasemaatschappijen, autofabrikanten, particulieren en start-ups die de toekomst van autodelen met veel ambitie tegemoet zien. Nieuwe initiatieven worden bijna dagelijks, en zeker wekelijks, gemeld. Vooral grote steden zien in hun toekomstige mobiliteitsoplossingen perspectief voor autodelen. Niet voor niets worden zelfs autofabrikanten en fleetowners om oplossingen gevraagd.

Samenwerking

In de praktijk blijkt commercieel succes boeken met autodelen trouwens nog best een uitdaging. Zelfs in grote steden slaat het concept niet altijd even goed aan. Zo heeft Car2go zijn initiatieven in Londen, Kopenhagen en Stockholm gestaakt. En om kosten te sparen, zijn in sommige andere steden Drivenow van BMW en Car2go van Daimler op zoek naar samenwerking.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1702 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen